Red Pers blikt terug op de verkiezingen

Beeld: (Oud-)hoofdredacteuren Madelief van Dongen, Tahrim Ramdjan en Max van Geuns. Beeld: Aliya Tanwir

7 april 2021, 11:00

Auteur: Hoofdredactie Red Pers

Red Pers blikt terug op de verkiezingen

Beeld: (Oud-)hoofdredacteuren Madelief van Dongen, Tahrim Ramdjan en Max van Geuns. Beeld: Aliya Tanwir

7 april 2021, 11:00

Auteur: Hoofdredactie Red Pers

In aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen deed Red Pers een lezersonderzoek. Op basis hiervan maakten we journalistiek op maat, van handige stemwijzers tot vrolijke podcasts en van mooie interviews tot diepgravend onderzoek. (Oud-)hoofdredacteuren Max van Geuns, Madelief van Dongen en Tahrim Ramdjan blikken terug.

Nu de stembusgang achter de rug is en we alweer een aantal verhitte debatten verder zijn, is het tijd om stil te staan bij de rol van de media bij die verkiezingen, in het bijzonder die van Red Pers. In aanloop naar de verkiezingen onderzochten wij namelijk wat jonge kiezers willen zien, lezen en horen in campagnetijd – om die producties vervolgens te maken en te publiceren op deze website en onze socials.

Het onderzoek in een notendop: de meeste jongeren hadden behoefte aan een duidelijk overzicht van hoe politieke partijen van elkaar verschillen, wilden uitleg over hoe zij zich daadwerkelijk profileren buiten verkiezingstijd om (denk aan stemgedrag in de Tweede Kamer) en zochten antwoord op de vraag welke politieke partij het beste bij hen past. Ze verkozen achtergrondverhalen boven snel nieuws en waren meer geïnteresseerd in thema’s als het klimaat en de economie, dan in veiligheid en verkeer. 

Zo gezegd, zo gedaan. We maakten handige overzichten van partijstandpunten over de belangrijkste verkiezingsthema’s voor jongeren, zowel uitgeschreven in een vijfluik op de website als uitgebeeld in grafische overzichten op Instagram. We organiseerden met het platform Stem van Jongeren en CREA Amsterdam drie verkiezingsdebatten tussen politici en jongeren, en we werkten samen met de Kieswijzer Podcast om in korte afleveringen de verschillende partijprogramma’s overzichtelijk samen te vatten. We interviewden spraakmakende figuren, van jonge kandidaat-Kamerleden tot de vrouwen achter Stem op een Vrouw. En we schreven laagdrempelige stukjes als ‘Democratie voor dummies’, maar ook diepgravende onderzoeken over het stemgedrag van partijen en de bestuurbaarheid van ons land met zoveel partijen.

Red Pers-lezers van GroenLinks naar D66?

Bij het opzetten van het lezersonderzoek en deze verkiezingsserie lieten wij ons inspireren door Sophie van Oostvoorn, voormalig adjunct-hoofdredacteur van Red Pers en tegenwoordig werkzaam voor NRC. Zij stelde al in februari 2020 in haar nieuwsbrief dat ‘we het moesten hebben over de verkiezingen’. Met het stappenplan van Jay Rosen’s Citizens Agenda zouden media en kiezers nader tot elkaar komen, zodat lezers gebaseerd op ‘keiharde informatie en niet op een soort vaag onderbuik gevoel’ een goede keuze kunnen maken in het stemhokje.

Dat veel lezers van Red Pers hun stem nog hebben aangepast, is vrijwel zeker. Toen wij eind vorig jaar ons onderzoek uitvoerden en aan hen vroegen of je bij de Tweede Kamerverkiezingen van 17 maart zou gaan stemmen, was het antwoord overduidelijk en unaniem: ruim 96 procent zei ‘ja’, slechts 1 procent ‘nee’ (en 3 procent wist het nog niet).

Maar op de vraag, hoe zeker je toen al was over je stemkeuze, zei slechts 23 procent zeker tot zeer zeker van zijn of haar stem te zijn; 16 procent was helemaal niet zeker, de rest zat er tussenin. Het is dan ook niet onwaarschijnlijk dat van de 30 procent die aangaf op GroenLinks te gaan stemmen (de ‘grote winnaar’ van onze vroege peiling), toch nog een deel is overgelopen naar kamp-Kaag (toen nog met 12 procent de nummer twee) of het vernieuwende Volt (dat toen nog slechts 1 procent had).

Feedback voor de volgende verkiezingen

We zullen natuurlijk nooit beweren dat Red Pers een pars pro toto is voor de hele journalistiek en ons onderzoek zal slechts mondjesmaat invloed hebben gehad op het stemgedrag van Nederland. Maar gezien de leescijfers, kunnen wij in elk geval tevreden zijn: met bijna 65.000 unieke bezoekers laten we het meest succesvolle kwartaal ooit in de geschiedenis van Red Pers achter ons! Met name het stuk over de toeslagenaffaire werd buitengewoon goed gelezen.

Toch willen we graag te weten komen of wij ons werk als controlerende macht in de democratie goed hebben gedaan (en of jullie er wat aan vonden). We zouden het daarom ontzettend waarderen als je ons kunt laten weten hoe deze serie je bevallen is. Waarom las je bijvoorbeeld stukken op onze website en niet elders? Wat vond je het leukst of fijnst om te lezen? En wat heb je nog gemist bij Red Pers, in het kader van de verkiezingen?

Je kunt je antwoorden op deze vragen of andere input achterlaten in een comment onder dit artikel. Mailen naar https://redpers.nl/wp-content/uploads/2020/09/redperslogo-1.png@redpers.nl mag ook altijd, of stuur ons een berichtje via onze socials! Dan beloven wij zoveel mogelijk rekening te houden met jullie wensen en input, zodat we dit kunnen toepassen bij de volgende verkiezingen. En wie weet, staan die binnenkort alweer voor de deur.


lees ook:

Nieuwsbrief

Elke drie weken houden we je op de hoogte van wat we schreven en wat we lazen in de Red Pers-nieuwsbrief.

Zoeken

Doneren

Wij bieden jonge, aspirerende journalisten een podium én begeleiding. Dat kunnen we nog beter met jouw steun. Die steun komt met twee voor de prijs van één, want onze sponsor matcht jouw donatie. Geef jij ons vijf euro? Dan ontvangen wij een tientje.