FD Mediagroep en Red Pers starten pilot: kans voor jong talent op stage of werk bij FD en BNR  

21 augustus 2025, 08:00

Red Pers gaat samenwerken met FD Mediagroep, uitgever van onder meer Het Financieele Dagblad (FD) en BNR Nieuwsradio. Het doel: jong journalistiek talent ontdekken en naar de redacties van het FD en BNR begeleiden. 

Leestijd:

2 Min

Binnen de samenwerking kunnen deelnemers aan het Red Pers Talententraject of andere redacteuren na afloop doorstromen naar een stage of een betaalde functie bij het FD of BNR. 

“Deze samenwerking met Red Pers vormt een waardevolle aanvulling op onze werving van stagiairs,” aldus Ralph Franken, Lead Recruiter van FD Mediagroep. “Het stelt ons in staat om ook studenten van andere opleidingen te bereiken. Daarmee versterken en verbreden we onze bestaande samenwerkingen.” 

Eerder had Red Pers al een vergelijkbare pilot met DPG Media, uitgever van onder andere de Volkskrant, Trouw, Het Parool, AD en NU.nl. Die proef was succesvol en mondde afgelopen jaar uit in een structurele samenwerking. 

Met de nieuwe afspraken zet Red Pers opnieuw een stap richting een duurzaam verdienmodel. Hoewel de stichting geen winstoogmerk heeft, zijn er wel kosten voor bijvoorbeeld materiaal, reizen en het onderhouden van de website. 

Springplank voor jonge makers 

Het Talententraject van Red Pers bereidt jaarlijks zo’n twintig jonge makers zonder journalistieke ervaring voor op een carrière in de journalistiek. De groep is divers in achtergrond en opleidingsniveau. Gedurende een collegejaar volgen zij workshops en gastlessen, bouwen ze een portfolio op en bezoeken ze vooraanstaande redacties. Daarnaast krijgt de groep toegang tot een netwerk van Red Pers-alumni die al verder zijn in de journalistiek.  

Volgens Victor Schipper, adjunct-hoofdredacteur en chef Talententraject, draagt deze nieuwe samenwerking bij aan de diversiteit van het aanbod van Red Pers: “Zo kunnen we jongeren met een meer zakelijke of economische achtergrond, voor wie er nu geen geschikte plek is om ervaring op te doen, een opstap bieden naar de journalistiek.” 

Het traject sluit aan bij de missie van Red Pers: het redden van de pers. Te vaak klinken binnen de journalistiek dezelfde stemmen. Tegelijkertijd is het voor jonge talenten zonder ervaring bijna onmogelijk om een plek in de mediawereld te veroveren. Red Pers biedt jonge makers een springplank naar de mediawereld. 

In oktober start een nieuwe lichting talenten. Met deze samenwerking spoort Red Pers nu ook jongeren met een achtergrond of interesse in financiële zaken, het bedrijfsleven of economie aan om zich op te geven.  

Geïnteresseerd? Zie hier meer informatie. Aanmelden kan tot en met 31 augustus. 

Steun Red Pers

Je las dit artikel gratis, maar dat betekent niet dat het Red Pers niets heeft gekost. Wij bieden jonge, aspirerende journalisten een podium én begeleiding. Dat kunnen we nog beter met jouw steun. Die steun komt met twee voor de prijs van één, want onze sponsor matcht jouw donatie. Geef jij ons vijf euro? Dan ontvangen wij een tientje.

Over de auteur:

Red Pers is het podium voor journalistieke ontwikkeling. Ten eerste is het een podium voor studenten, waar zij zich binnen het journalistieke vak kunnen ontwikkelen. Ten tweede wil Red Pers op innovatieve wijze de journalistiek zelf ontwikkelen. Verfrissend en vastberaden.

Lees ook:

Zoeken

Nieuwsbrief

Elke drie weken houden we je op de hoogte van wat we schreven en wat we lazen in de Red Pers-nieuwsbrief.

Doneren

Wij bieden jonge, aspirerende journalisten een podium én begeleiding. Dat kunnen we nog beter met jouw steun. Die steun komt met twee voor de prijs van één, want onze sponsor matcht jouw donatie. Geef jij ons vijf euro? Dan ontvangen wij een tientje.