Red Pers is officieel een stichting zonder winstoogmerk. Toch heeft het, met al zijn redacteuren en producties, kosten die gedekt moeten worden. Deze pilot is daarom een stap in de goede richting van het duurzame verdienmodel dat het voor ogen heeft: een commissie ontvangen voor de journalisten in spe die het platform scout, begeleidt, opleidt, en helpt aan een gewilde stage of betaalde baan in de mediawereld.
Werkende formule
DPG Media, het grootste mediabedrijf van Nederland, is de eerste uitgever die op deze manier met Red Pers in zee gaat. De beoogde doorstroom vanuit Red Pers naar hun titels vindt wel al jaren plaats. Het jongerenpodium brengt de vacatures en stages bij de diverse titels die onder de mediagroep vallen (waaronder het Algemeen Dagblad, de Volkskrant, Trouw en Het Parool) onder de aandacht van zijn redacteuren en alumni – die voorheen dus ook al naar deze merken doorstroomden. In ruil daarvoor ontvangt Red Pers nu voor het eerst een maandelijkse bijdrage ter ondersteuning van zijn werkzaamheden.
Zeven jaar na de oprichting van Red Pers is dit een belangrijke volgende stap, aldus stichtingsvoorzitter Max van Geuns: “De steun van DPG Media toont aan dat onze formule werkt. De journalistiek schreeuwt om diverse aanwas met vakinhoudelijke kennis. We zijn er nog lang niet, maar het talent dat wij voortbrengen is een mooi begin. DPG Media ziet dit en erkent dit nu ook. Daar zijn wij hen enorm dankbaar voor, want dat geeft ons meer bestaanszekerheid.”
Ondervertegenwoordigd talent
DPG Media ziet in Red Pers welkome hulp om journalistiek talent te vinden buiten de gebaande paden. “Red Pers is uitsluitend door jonge vrijwilligers met gevoel voor journalistiek opgezet en tot een goede publicatie gemaakt. Het is een kweekvijver geworden voor studenten en andere jongeren die de journalistiek in willen,” zegt directeur journalistiek Philippe Remarque.
“Dat hebben wij met bewondering gevolgd. En onze titels hebben via Red Pers al nieuwe talenten gevonden. We hopen door deze samenwerking meer journalisten van de toekomst te vinden, vooral onder de studierichtingen en bevolkingsgroepen die ondervertegenwoordigd zijn bij de gangbare journalistiek opleidingen.”
Eindredactie door Anna Vink