Red Pers Talententraject: de nieuwe springplank voor de journalist van de toekomst 

4 september 2024, 10:00

Red Pers, het journalistieke ontwikkelingsplatform voor jongeren, lanceert deze maand een nieuw opleidingselement: het Red Pers Talententraject. Voor dit traject werkt Red Pers samen met onder andere de Volkskrant, Het Parool, NU.nl, Trouw en het AD. Een unieke kans voor iedereen die het journalistieke werkveld in wil. “Onze missie: de journalistiek toegankelijker én inclusiever maken.”

Leestijd:

3 Min

Bij het Red Pers Talententraject kunnen jongeren van 18 tot 30 jaar zich gedurende een collegejaar klaarstomen voor een carrière in de journalistiek. Het academisch jaar bij Red Pers duurt in ieder geval van oktober tot en met juni, maar langer aanblijven kan ook. Gedurende die negen maanden (of langer) volgen de jonge journalisten workshops en bezoeken zij redacties van de mediabedrijven waar Red Pers voor het traject mee samenwerkt. Na succesvolle afronding van het traject mag iedere deelnemer gegarandeerd op gesprek komen bij een van die mediabedrijven om te kijken of ze een stage willen volgen, freelancer willen worden of in loondienst willen gaan. 

Diversiteit en inclusie

Bij de werving van de talenten zal Red Pers, zoals het platform vanaf de oprichting al doet, sterk focussen op diversiteit en inclusie. Jongeren die mee willen doen hoeven geen journalistieke opleiding te hebben gevolgd en mensen uit alle hoeken van Nederland zijn van harte welkom. “De missie van Red Pers is altijd geweest een springplank te zijn voor jonge, aspirerende journalisten ongeacht hun achtergrond, waaronder opleiding, woonplaats en etnisch-culturele afkomst,” aldus Max van Geuns, voorzitter van Stichting Red Pers en mede-oprichter van het platform. 

Morwenna Heemstra, sinds 1 augustus de nieuwe hoofdredacteur van Red Pers, vult aan: “Het is heel bijzonder om te zien hoe het Red Pers lukt om een diverse redactie te vormen, terwijl dit in het journalistieke werkveld een uitdaging blijft. Daar blijven wij het aankomende jaar zeker aan werken, onder andere door meer redacteuren aan te trekken van verschillende opleidingsniveaus en culturele achtergronden. Zo gaan we ook op MBO-opleidingen werven en kijken we naar welke stemmen nu nog te weinig vertegenwoordigd worden.” 

Hoe ziet het Red Pers Talententraject eruit?

Tijdens het jaar worden de deelnemers volwaardig onderdeel van de redactie van Red Pers, gevestigd bij De Balie in Amsterdam. Hier wonen ze iedere drie weken de vergaderingen bij waar verhalen worden gepitcht, zodat ze iedere maand een productie maken, en breiden ze hun journalistieke netwerk uit. De deelnemers worden begeleid door een vierkoppige hoofdredactie en ervaren eindredacteuren. Ze hebben de mogelijkheid om producties te maken die hen aanspreken, van diepgravende artikelen tot video’s of een podcast. 

“We hebben het afgelopen jaar hard gewerkt om Red Pers als organisatie te professionaliseren, dit traject op te zetten en zo de doorstroom vanuit ons richting de toonaangevende media nog verder te vergroten,” stelt Loïs Blank, afzwaaiend hoofdredacteur van Red Pers (2023-2024).  

Bij welke titels de jonge redacteuren uiteindelijk terecht willen komen, bepalen zij natuurlijk zelf, maar het sollicitatiegesprek na afloop van het Red Pers Talententraject gaat in overleg met de hoofdredactie. Heemstra: “We gaan de deelnemers zo goed mogelijke coaching bieden door te kijken bij welke titel een deelnemer terecht zou willen komen, maar ook waar diegene het best past of zich het meest zou kunnen ontwikkelen. En daarbij waken we altijd voor onze missie: de journalistiek toegankelijker én inclusiever maken.” 

Een succesvolle samenwerking

De deelnemers van het traject staan er dus zeker niet alleen voor. Bovendien gaat Red Pers nu officieel samenwerken met DPG Media. De samenwerking volgt een jaar na de lancering van een pilot. In de nieuwe samenwerking die nu officieel van start gaat, worden zowel de talentenontwikkeling als de financiële steun uit die pilot verder uitgebreid. 

“Red Pers is een uitstekend journalistiek platform door en voor jonge mensen, dat zich heeft bewezen als een goede leerschool en al vele getalenteerde journalisten heeft voortgebracht die nu bij gerenommeerde titels werken,” zegt Philippe Remarque, directeur Journalistiek bij DPG Media. “Voor ons is deze samenwerking een kans om jonge journalisten te werven die diverser zijn van achtergrond, naast de stagiairs van journalistiekopleidingen. Zij kunnen met andere studies en ervaringen de journalistiek verrijken.” 

Steun Red Pers

Je las dit artikel gratis, maar dat betekent niet dat het Red Pers niets heeft gekost. Wij bieden jonge, aspirerende journalisten een podium én begeleiding. Dat kunnen we nog beter met jouw steun. Die steun komt met twee voor de prijs van één, want onze sponsor matcht jouw donatie. Geef jij ons vijf euro? Dan ontvangen wij een tientje.

Over de auteur:

Red Pers is het podium voor journalistieke ontwikkeling. Ten eerste is het een podium voor studenten, waar zij zich binnen het journalistieke vak kunnen ontwikkelen. Ten tweede wil Red Pers op innovatieve wijze de journalistiek zelf ontwikkelen. Verfrissend en vastberaden.

Lees ook:

Zoeken

Nieuwsbrief

Elke drie weken houden we je op de hoogte van wat we schreven en wat we lazen in de Red Pers-nieuwsbrief.

Doneren

Wij bieden jonge, aspirerende journalisten een podium én begeleiding. Dat kunnen we nog beter met jouw steun. Die steun komt met twee voor de prijs van één, want onze sponsor matcht jouw donatie. Geef jij ons vijf euro? Dan ontvangen wij een tientje.