maandag 22 december, 2025
Podium voor de Journalistiek

Wat zijn toch die onontkoombare Labubus?

Beeld: Thierry Eeman via Pexels
Columns

Onderhand een onmisbaar deel van ook de Nederlandse schoolrugzak. Heen-en-weer bungelend kijken ze je aan, maar waar kijk jij nou eigenlijk naar? Redacteur Subculture & Lifestyle Guus Tacke vraagt zich af: Wat is het verhaal achter de Labubu? En wat zegt het als je als twintiger niet snapt wat de hype is?

Door: Guus Tacke
Leestijd: 5 min

Werkachtig op de BSO leek het wel een pandemie die zich voor mijn ogen uitspeelde. ‘Meester, kijk naar mijn Labubu,’ hoor ik al sinds afgelopen zomer, dag in, dag uit. Iedere keer kijk ik, iedere keer snap ik er niks van. De kinderen zelf zijn daarentegen dol op de beesten. Dieuwertje (4) vindt ze ‘schattig, de ogen zijn schattig’, terwijl de ander trots opschept: “Ik heb er zelfs twee. Eentje heeft een staartje en de andere niet.” Olivier (6) vertelt wat hij zo fijn vindt aan zijn Labubu: “Het zijn monsters, maar die van mij beschermt mijn kamer.”

Ook bij deze hype lijken de kinderen een sociale druk te voelen om mee te kunnen doen. Zo wil Hugo (5) er eentje voor Sinterklaas: “Want ik heb er nog geen.” Het blijkt dat er meerdere redenen zijn waarom kinderen snakken naar een Labubu. Maar wat is het naast meer dan een gek beest? Wat zorgt voor deze hype rondom een fysiek product in een steeds digitalere wereld? En wat betekent dit voor ons —Gen Z’ers—  die net buiten de boot vallen?

Internethype met vlijmscherpe tanden

Dit laatste ervaarde ik enorm, en dat voor de eerste keer ooit. Terwijl het geestige van  de meme-cultuur me nooit is ontsnapt, van Italian Brain Rot tot de laatste internethype: het oproepen van de getallen tussen de vijf en acht gepaard met opgeheven handgebaren met de palmen omhoog. Het fenomeen van de Labubu schiet in mijn ogen volledig de plank mis. Toch kreeg ik er laatst weer een in m’n handen gedrukt en kon ik zintuiglijk het gevaarte in me opnemen.

“Negen tanden. Vlijmscherp.” Beeld: Guus Tacke

Negen tanden. Vlijmscherp. Oren stijf, omhoogreikend. Met een ondeugende blik staart het beestje dwars door me heen. Alhoewel, deze knijpt zijn ogen dicht, maar je weet dat de ogen op de loer liggen. Doordringend, ongenadig. Rode, ronde neus. Blozende wangen. Is het beestje gespannen, of geniet het van mijn ongemak? De armpjes kort, op mij gericht, vragend om een onaangename omhelzing. Achterbaks glimlacht het mij toe. Wat wil het van me, wat heb ik gedaan om dit te verdienen? Er blijft vooral één gedachte hangen: wat moet dit voorstellen, wie heeft dit verzonnen, en waarom?

Vergelijking brengt verrijking

Wat is het beestje nou eigenlijk? De Labubu zelf is afkomstig uit HongKong, waar de kunstenaar Kasing Lung de beestjes de wereld in bracht in zijn boek The Monsters in 2018. Waarin origineert de hype? Het blijkt de culturele impact van het beestje te zijn. De karakteristieke trekjes van het beest maken het een boegbeeld voor moderne streetwear, popcultuur en kunst. Dit maakt het ook een duur product, met een prijs rond de 40 euro.

Het wereldwijde fenomeen is er daarom ook in geslaagd om het Nederlandse landschap te infecteren. Dit laatste leidt tot een verhoogde blootstelling van het beestje, dat snel de hartjes van de jongere generaties verovert en zo de hype voort zet. Cijfers bewijzen dat de vraag naar Labubu’s in Nederland merkbaar is gestegen. Zo blijven zoektermen als ‘Labubu kopen’ hoog. 

De aantrekkingskracht van de beestjes lijkt zich in de vergelijking te verschuilen. Vooral het fenomeen ‘schattige monsters’ is iets wat altijd al populair is geweest, tenminste in mijn jeugd. Kijk bijvoorbeeld naar verschillende Pokémons of personages uit films zoals Stitch van Lilo & Stitch. Ook lokaal ervaarden Nederlanders een soortgelijke hype met de Wuppies, dé verzamelactie van de Albert Heijn voor het WK in 2006. Wat ze gelijk hebben met elkaar? Het zijn allemaal monsters, aliens, of in ieder geval gekke beesten, maar ze worden allemaal als schattig ervaren. 

De ogen van de waarnemer

Terwijl kinderen op de BSO het een lief of zelfs beschermend beest vinden, kan de Labubu voor de onwetenden als een ondeugend beest ogen. Wellicht is het een soortgelijke kwestie als de Gremlins, de befaamde monsters uit de kerstfilm uit 1984, die lijken op lieve onschuldige knuffels maar die door de doorbreking van wat verboden regels zo in monsters veranderen. Schattig of afschuwelijk, het is maar hoe je het bekijkt. 

“Een Stitch. Daarmee ontstond een kruising van twee multiversums.” Beeld: Guus Tacke

Dat werd bevestigd toen een kind op de BSO een knuffel in Labubu-formaat uit haar zak viste: Een Stitch. Daarmee ontstond een kruising van twee multiversums. De ene een klassieker van een Disney film uit 2002, de ander een popculture fenomeen als geen ander. Zo leeft de geliefde monstershype door met de komst van de Labubu. Wellicht biedt dit me wat rust wanneer ik er de volgende keer eentje zie, en kan ik met een glimlach terugdenken aan de vele fietstochten naar de Albert Heijn, snakkend naar het uitbreiden van mijn Wuppie collectie. 

Eindredactie door Romée Pietersen

Steun Red Pers

Je las dit artikel gratis, maar dat betekent niet dat het Red Pers niets heeft gekost. Wij bieden jonge, aspirerende journalisten een podium én begeleiding. Dat kunnen we nog beter met jouw steun. Die steun komt met twee voor de prijs van één, want onze sponsor matcht jouw donatie. Geef jij ons vijf euro? Dan ontvangen wij een tientje.

Over de auteur:

Guus Tacke (2002, hij/hem) is student psychologie en alumnus culturele antropologie en ontwikkelingssociologie aan de Universiteit Leiden. Naast een grote nieuwsgierigheid naar het observeren en begrijpen van onze omgeving, heeft hij vooral fascinatie voor de verbanden die we tussen disciplines kunnen leggen. Als redacteur Subculture & Lifestyle streeft hij ernaar de samenhang in de maatschappij uit te leggen, om zo te onderzoeken hoe mensen hun leven invulling geven.

Lees meer van Guus Tacke