Hoe streetwear de modewereld verovert

30 januari 2017, 12:34

Modegigant Louis Vuitton en koning van de streetwear Supreme hebben de modewereld op haar kop gezet. De aankondiging en showcase van hun samenwerking tijdens de Parijs Fashion Week bracht een streetwear merk voor het eerst op het allerhoogste podium binnen de mode. De ban is gebroken.

Je ziet ze in het Amsterdams straatbeeld steeds vaker opduiken: jongeren met opvallende sneakers en exclusieve merkkleding. Deze kleding valt niet te verwarren met de kleding van ‘brave’ merken zoals die in de Bijenkorf verkocht worden; streetwear draagt in de regel een compleet andere boodschap uit.

Anti-establishment

De opkomst van merken als Supreme is het afgelopen decennium veelal genegeerd door de Gucci’s en Prada’s van de modewereld. Streetwear heeft een veel jonger publiek dan deze high fashion merken en dit publiek heeft doorgaans niet de financiële middelen om kleding te kopen van deze luxemerken. Daarnaast was streetwear niet voor de elite maar voor de straat gemaakt. Supreme doorbreekt deze trend door de hand van Louis Vuitton aan te pakken.

Zoals de naam streetwear aangeeft vinden deze merken hun oorsprong in de straatcultuur waarbij voornamelijk punk en hiphop invloeden de boventoon voeren. Het hoge anti-establishment gehalte van deze merken is ook aan die invloeden te danken. De populariteit van streetwear is de afgelopen jaren ontzettend toegenomen. De markt is ontzettend hype gevoelig en doordat de producten zo exclusief zijn, is er om bepaalde merken een soort cult ontstaan waarin Supreme de onbetwiste leider is.  

Supreme moet meer worden gezien als een bedevaartsoord; je moet er simpelweg een keer zijn geweest

Bedevaartsoord

Supreme heeft zich sinds zijn opening 22 jaar geleden opgewerkt tot één van de sterkste merken ter wereld. Begonnen als een winkel voor skaters uit de buurt, heeft het Amerikaanse merk nu wereldwijd fans. Een kijkje in de winkel op de Lafayette Street in New York vertelt het verhaal. De winkel is vol met mensen, maar er is nagenoeg niets meer om te kopen. Waarom komen deze mensen dan nog? Supreme moet meer worden gezien als een bedevaartsoord; je moet er simpelweg een keer zijn geweest. Om daadwerkelijk Supreme releases te kopen moet je meer moeite doen.

De dag voor de release (soms zelfs eerder) verzamelen de ‘hypebeasts’ zich voor de winkel om er vervolgens uren te wachten zodat zij als eerst de kans krijgen de stukken te kopen. Het fenomeen campen gebeurt op enorme schaal waarbij vaak het hele blok vol staat met mensen die bereid zijn de nacht buiten door te brengen voor dat ene shirt of dat ene paar schoenen. 

Fall/Winter Lookbook 2016. Foto via Supreme New York
Fall/Winter Lookbook 2016. Foto via Supreme New York

Supreme-baksteen

Voor degene die geen zin heeft om zo lang in de rij te staan wordt het kopen van Supreme een stuk duurder. Door de exclusiviteit van het merk, komen veel mensen tot het besluit producten door te verkopen. Op het internet vind je Supreme kleding die voor enorme bedragen worden doorverkocht. Waar een iconische trui vorig jaar in de winkel opnieuw werd uitgebracht voor 150 dollar, is deze nu op eBay te kopen voor 850 dollar.

Supreme lijkt zelf ook bewust te zijn van de positie die zij inmiddels heeft ingenomen waarin de zogeheten ‘Box Logo’ (het Supreme logo) al voldoende is om een stuk te verkopen. Bizarre accessoires als een baksteen, een koevoet en een brandblusser waarop het rode logo met de witte letters prijkt, zijn binnen no-time uitverkocht.

De handreiking van Louis Vuitton aan Supreme geeft de enorme impact van het merk weer en het tekent de opkomst van streetwear. Tien jaar geleden zou een dergelijke samenwerking ondenkbaar zijn, over een paar maanden is het werkelijkheid; Supreme x Louis Vuitton. Laat het campen beginnen.

https://www.youtube.com/watch?v=PbsTo_JsoD0

Steun Red Pers

Je las dit artikel gratis, maar dat betekent niet dat het Red Pers niets heeft gekost. Wij bieden jonge, aspirerende journalisten een podium én begeleiding. Dat kunnen we nog beter met jouw steun. Die steun komt met twee voor de prijs van één, want onze sponsor matcht jouw donatie. Geef jij ons vijf euro? Dan ontvangen wij een tientje.

Lees ook:

Zoeken

Nieuwsbrief

Elke drie weken houden we je op de hoogte van wat we schreven en wat we lazen in de Red Pers-nieuwsbrief.

Doneren

Wij bieden jonge, aspirerende journalisten een podium én begeleiding. Dat kunnen we nog beter met jouw steun. Die steun komt met twee voor de prijs van één, want onze sponsor matcht jouw donatie. Geef jij ons vijf euro? Dan ontvangen wij een tientje.