Ieder jaar krijgt er een dertigtal modestudenten de kans om samen het jaarlijkse modetijdschrift Garment te publiceren. Tijdens de honneursminor Fashion & Editorial Branding van het Amsterdam Fashion Institute (AMFI), vormen de studenten binnen één semester een professioneel werkende moderedactie – en dat zonder ervaring. “Anders dan bij andere studieopdrachten levert dit niet alleen een essay of een portfolio, maar een écht eindproduct op,” vertelt Gijs van Wijk (22), de artdirector van het designteam van de editie van 2023. Garment wordt namelijk aan het einde van de minor uitgebracht en verkocht. “Dat zorgt voor een sterke drive bij iedereen die eraan meewerkt,” volgens Giulia Silvestro (21), hoofd van het Branding- en PR-team.
Perfecte speelveld voor innerlijke drive
Daar waar veel modetijdschriften veel van hun pagina’s vullen met reclame en campagnemateriaal, is dat bij Garment anders. Het is een onafhankelijk, oftewel ‘independent’, magazine, wat ruimte voor een flinke dosis creativiteit en doordachte concepten achter de edities met zich meebrengt. Het perfecte speelveld voor die innerlijke drive.
Dit jaar brengt het studententeam de twintigste editie van het modeblad uit. Dat vieren ze met een ode aan de stad die hun inspireert: Amsterdam. Heel anders dan de voorgaande nummers: Garment werd twintig jaar geleden opgezet als een ‘one-topic’ tijdschrift. Ieder jaar kozen de studenten één mode-item en creëerden verhalen daar omheen. “Dan ging een tijdschrift bijvoorbeeld over ‘jeans’ en werd er geschreven over de manieren waarop je die kon dragen. Precies datzelfde gebeurde er het jaar daarop dan over de ‘jurk’,” legt Gijs uit.
Niet alleen truien, panty’s of hoofddeksels
Dit jaar gaat het tijdschrift niet enkel over de truien, panty’s of hoofddeksels. Onder de concepttitel Uniforms of Amsterdam onderzocht de redactie de modestijlen die ze tegenkwamen op straat. Het leidde tot een overzicht van modefanaten uit de grachtengordel, de Baarsjes, Noord, de Bijlmer en nog veel meer plekken uit de stad. Volgens Giuilia bracht deze bredere invalshoek meer ruimte voor vernieuwende verhalen: “De drager van de kleding heeft een belangrijkere rol gekregen dan voorgaande jaren. Daardoor konden we veel verder gaan dan simpele trendanalyses.”
Het is de twee redacteuren opgevallen dat mensen meer affiniteit voelen met deze editie van Garment. “Omdat het persoonlijke van mode centraal staat, kunnen meer mensen zich identificeren met de onderwerpen in het nummer,” legt Gijs uit. “Zo is er binnen hetzelfde tijdschrift zowel aandacht voor de Ajaxfan als de Queer community van Amsterdam: voor ieder wat wils.” Giulia wijst een paar pagina’s uit het tijdschrift aan. “Hier vertellen we over creatieve professionals uit de stad, zoals muziekkanten, bloemisten en ontwerpers.” Maar ook de ‘gewone ras Amsterdammer’ of juist de bewoner van buitenaf komen aan bod. “Op deze pagina’s lees je een interview over hoe het is om je kinderen op te voeden in de bruisende culturele hoofdstad van een land waar jijzelf niet vandaan komt.”
Een intense periode
Terwijl, hun vingers over de pagina’s glijden, kunnen Gijs en Giulia nog niet helemaal geloven dat het tijdschrift ‘nu écht af is’. “Afgelopen weken werkte ik elke dag een eindeloos lange to-dolijst op Excel af. Gister opende ik het bestand en stond er niks meer!” verzucht Giulia. Het was een intense periode, “werkdagen van 9 tot 6 op AMFI en ’s avonds door vanuit huis.” Maar ook een intens leerzame periode, vindt Gijs. “Het was supertof om te zien hoe studiegenoten, die bijvoorbeeld eerder nog nooit hadden geïllustreerd, in enkele weken de mooiste illustraties tevoorschijn toverden.”
Dat onervaren studenten de kans kregen om nieuwe ‘specifieke skills’ als deze te ontwikkelen, is te danken aan de vernieuwde inrichting van de minor. “Voorheen werd er gesolliciteerd voor functies als ‘designer’, ‘tekstschrijver’, ‘stylist’ en de lead-functies, zoals die van ons. Dit jaar hebben de docenten dat losgelaten om ook studenten die misschien wat meer verlegen zijn op het eerste gezicht de kans te geven,” legt Giulia uit. Ondanks, dat Gijs de druk van zijn leidende functie voelde, is hij dankbaar voor de ervaring. “Ik had de laatste versie van het tijdschrift op mijn laptop staan. De week voor het afdrukken was ik telkens bang om er per ongeluk koffie overheen te gooien of zoiets onhandigs!”
Toch, hebben beiden juist aan die laatste drukke week de beste herinneringen. Giulia denkt terug aan het moment dat ze die week de redactiekamer binnenliep. “Ik zag alle pagina’s, waar iedereen zo hard aan had gewerkt aan de muur hangen en was zó trots!” Dat gevoel vierden de studenten met een lanceringsfeestje én met hun behaalde doel; “We hebben een liefdesbrief geschreven over onze favoriete stad. Gericht aan iedereen die hem al zo goed kent én aan iedereen die hem wil leren kennen,” zegt Gijs, terwijl hij de laatste pagina van het magazine dichtklapt.
Garment 2023 is te koop bij de Athanaeum boekhandel en via Ideabooks.nl.
Eindredactie door Yannick van der Heijden