Red Pers in een nieuw jasje: van keukentafel naar heel Nederland

Beeld: Red Pers

26 mei 2023, 10:37

Max van Geuns richtte 7 jaar geleden Red Pers met drie anderen op, Timothy Hoenson ontwierp de nieuwe website. De twee spreken elkaar over de oorsprong en een nieuw begin.

Auteur: Hoofdredactie Red Pers

Leestijd:

2 Min

Max: “Zeven jaar geleden hebben Tess Castelijn, Nuno Blijboom, Olivier Overberg en ik Red Pers opgericht. We waren net klaar met de middelbare school en wilden alle vier doorgaan met journalistiek, maar we hadden allemaal een andere studierichting gekozen: Klimaatwetenschappen, Rechten, Theaterwetenschappen en Economie.”

“Daarom wilden we een plek creëren waar jonge, aspirerende journalisten zich konden ontwikkelen, terwijl ze een vakinhoudelijke studie volgden. We geloofden en geloven nu nog steeds dat de journalistiek die diversiteit ook goed kan gebruiken, vandaar de naam: Red (de) Pers. De doelgroep bestaat uit jonge mensen, dus het was vrij snel duidelijk dat het een online platform moest worden, geen papieren blaadje.”

Timothy: “En waar jullie de pers wilden redden, wilde ik jullie vooral helpen aan een nieuwe website. Ik heb een tijdje pr-werk voor Red Pers gedaan, waardoor ik aan de achterkant van de website duizend-en-een plug-ins op een houtje touwtje-manier aan elkaar zag hangen. Daarnaast wilde ik van Red Pers naast een platform ook echt een merk maken en daar zit veel gedachtegang achter.”

Max: “Het merk Red Pers is bij ons begonnen aan de keukentafel. Tess kwam op het idee om de naam te baseren op “Red.”, wat je in de journalistiek gebruikt om iets op te helderen in een artikel voor de redactie. We kwamen toen al snel op het idee om het logo met de vierkante haakjes eromheen te doen. De rode punt was een hint naar onze Amsterdamse wortels, want we waren voor en door Amsterdammers gemaakt. Een klein stukje Amsterdamse arrogantie misschien. We hebben later altijd vakkundig moeten verdedigen dat we geen socialistisch platform zijn.”

Timothy: “De rode punt heb ik verplaatst naar de favicon, om de Amsterdamse wortels terug te laten komen, maar wilde ik niet meer in het logo zelf. Die rode stip was een grote irritatie van mij in een verder zwart logo, dat voelde toch een beetje als de neus van Rudolf het rendier. Het belangrijkste vond ik dat we ‘Pers’ zouden toevoegen aan het logo. We heten Red Pers, niet Red, dat vond ik heel belangrijk.”

Max: “Uiteindelijk ben ik wel blij dat die rode stip uit het logo is, omdat we onze Amsterdamse stempel bewust een beetje aan het kwijtraken zijn, ook met dank aan de huidige hoofdredactie. Ik hoop dat het een uitnodiging is naar de rest van het land. Goede journalisten komen niet alleen uit Amsterdam, die arrogantie willen we achter ons laten.”

Timothy: “Het logo is nu geïnspireerd op de typemachine, toch het werkpaard van de vroegere journalistiek. Als ik aan een oude krant denk, denk ik aan een redacteur, die met een sigaar in zijn mond op een typemachine loopt te rammen, om op tijd naar de drukker te gaan. Met die gedachte was ik aan het ontwerpen.”

Max: “Een mooi cadeautje van Timothy aan de lezers van Red Pers, die merken dat we klaar zijn voor de volgende stap. De website ziet er een stuk professioneler uit en dat past ook bij het Red Pers van nu. We hebben enorme stappen gemaakt en zijn in het journalistieke medialandschap een speler van betekenis geworden. Met het nieuwe logo blijven we toch dicht bij de oorsprong.”

Nieuwsbrief

Elke drie weken houden we je op de hoogte van wat we schreven en wat we lazen in de Red Pers-nieuwsbrief.

Zoeken

Doneren

Wij bieden jonge, aspirerende journalisten een podium én begeleiding. Dat kunnen we nog beter met jouw steun. Die steun komt met twee voor de prijs van één, want onze sponsor matcht jouw donatie. Geef jij ons vijf euro? Dan ontvangen wij een tientje.