JOMO – Joy Of Missing Out – is de tegenbeweging van het socialemediafenomeen FOMO. Met de aandacht gevestigd op vaker ‘nee’ zeggen en het afkicken van je smartphone zou de angst voor afwezigheid plaats moeten maken voor een gevoel van vreugde en opluchting. Maar hoe gooien we het roer om, en hoe noodzakelijk is dat nou echt?
Nu de zomertijd is ingegaan en de eerste zomerse dagen op komst zijn, beginnen de zorgen van menig jongvolwassene langzaam te groeien. Regenachtige herfst- en winteravonden zijn het ideale excuus voor een avondje bankhangen en mentaal tot rust komen. Maar met de voorjaarsdagen in het vizier, staat het terras- en festivalseizoen weer in de startblokken. Geleidelijk verschijnen de eerste gezellige foto’s op sociale media en daalt het besef in dat er geen ontkomen meer aan is: de FOMO begint.
De invloed van sociale media
Ruim veertien miljoen Nederlanders maken gebruik van sociale media, gemiddeld besteden we er zo’n twee uur per dag aan. Het overmatig ontvangen van prikkels uit andermans ‘perfecte’ leven kan leiden tot FOMO – Fear Of Missing Out. FOMO wordt gedefinieerd als ‘de sociale angst om niet deel uit te maken van een plezierige situatie door ergens niet bij aanwezig te zijn’. Doordat de sociale media overspoeld raken met beelden van leuke uitjes en andermans successen, kan men last krijgen van psychische klachten zoals angst, depressie en slaapproblemen. Ook blijkt uit onderzoek van Trimbos dat – als gevolg van de druk van sociale media – 54% van de studenten kampt met prestatiedruk.
‘Mensen die simpelweg genieten van het moment zijn het gelukkigst’
De Joy Of Missing Out
De term FOMO is inmiddels aardig ingeburgerd, maar ook tegenreactie JOMO circuleert sinds een aantal jaren op het internet. Dit relatief nieuwe begrip – dat het gevoel van geluk en opluchting bij de afwezigheid bij sociale activiteiten impliceert – heeft op TikTok bijvoorbeeld al zo’n 27 miljoen weergaven.
Steeds meer socialemediagebruikers lijken JOMO te ervaren in hun dagelijkse leven. Zo ook opruimcoach Nele Colle. In 2018 schreef zij er een boek over, nadat ze last kreeg van burn-outklachten. Ze liet zich inspireren door de KonMari-methode van Marie Kondo, waarin de vraag “Word ik hier blij van?” centraal staat. Colle geeft aan dat de angst om te moeten kiezen in ons allemaal zit: “Twee feestjes op een avond is voor velen een ramp, want je wilt eigenlijk overal bij zijn.”
Volgens haar is het essentieel jezelf af te vragen wat op dit moment nu echt belangrijk voor je is en wat je energie geeft. Een hoop zaken die men doet of bezit, geven te weinig energie en kunnen beter worden geschrapt. Colle past om deze reden geregeld de ‘5 Whys’-methode toe, oftewel ‘de vijf keer waarom’. Bij deze methode stel je jezelf de vraag waarom je iets belangrijk vindt. Vervolgens bevraag je je eigen antwoord. Dit herhaal je zo’n vijf keer tot je tot de kern komt. Volgens Colle is deze eenvoudige techniek doeltreffend om bijvoorbeeld te achterhalen hoe waardevol je een middag terrassen echt vindt. JOMO draait volgens haar om de bewustwording van je behoeften. Wanneer je daarachter komt – en andere zaken kunt loslaten – kun je pas echt genieten van het moment.
“Sommige introverte jongeren denken dat ze moeten deelnemen aan activiteiten omdat dat de normale gang van zaken is. Toch loop je jezelf dan uiteindelijk voorbij,” stelt Colle. Op het moment dat deze jongeren alsnog de keuze maken om thuis te blijven – maar dan in hun hoofd wel op het terras zitten – lijden zij eveneens aan FOMO. Volgens Colle bestaat de juiste keuze vaak niet en is het op sommige momenten vooral van belang het beste ervan te maken. Het continu op je telefoon kijken naar wat anderen doen, zorgt ervoor dat je zelf niet in het moment bent. “De mensen die simpelweg de knoop doorhakken en genieten van het moment zijn doorgaans het gelukkigst.”
‘Stiekem hopen we dat JOMO in het Nederlandse woordenboek komt’
Van FOMO naar JOMO
Ook studenten Tora Meffert (24) en Joep Theunissen (22) ervaren geregeld de ‘Joy Of Missing Out’. Voor hun studie Communicatie besteden zij aandacht aan de sociale druk onder jongeren. Na wat deskresearch ontdekten zij de term JOMO, die precies dat gevoel beschrijft dat zij willen overbrengen naar hun publiek: dat je niet altijd FOMO hoeft te hebben, omdat het juist heel fijn kan zijn om af en toe voor jezelf te kiezen.
Samen beheren Tora en Joep een Instagram– en een TikTok-account om hun visie zoveel mogelijk te promoten. De afgelopen jaren is voor hen steeds duidelijker geworden waaraan zij wel en geen energie willen besteden. “Tussen je zestiende en eenentwintigste ontdek je allerlei nieuwe dingen, waardoor je sneller bang bent iets te missen. Nu we ouder worden, merken we dat we steeds minder last hebben van FOMO.” Voor hen is het belangrijk om met écht goede vrienden in een kleine setting af te spreken, in plaats van het continu voeren van oppervlakkige gesprekken met mensen waar ze minder om geven. Met hun socialemediapagina’s hopen ze bewustzijn te creëren voor de ‘Joy Of Missing Out’, opdat in de toekomst de druk van FOMO afneemt. “Heel stiekem hopen we zelfs dat JOMO als een officieel woord in het Nederlandse woordenboek komt.”
Eindhttps://redpers.nl/wp-content/uploads/2020/09/redperslogo-1.png door Ciska Molenaar