Op zoek naar vintage: van kringloopwinkel naar Instagram

Beeld: Beeld: Marie van der Donk

26 juli 2021, 10:00

Auteur: Marlies de Baare

Op zoek naar vintage: van kringloopwinkel naar Instagram

Beeld: Beeld: Marie van der Donk

26 juli 2021, 10:00

Auteur: Marlies de Baare

Instagram-accounts waar vintagespullen worden verkocht schieten als paddestoelen uit de grond. De één verkoopt wijnglazen en de ander kleding. Wie runt deze accounts, en waarom zijn ze zo populair? Redacteur Marlies de Baare zocht het uit.

Na een tijd lang scrollen op een heuse vintage Instagramfeed wilde ik eens iets kopen. Onder een reeks foto’s van kunstboeken reageerde ik met ‘verkocht’, een kreet die in een echte kringloopwinkel tot onnodige aandacht zou leiden. Eenmaal binnengekomen was het alsof ik een cadeautje had ontvangen, de doos was netjes ingepakt en er zat handgeschreven kaartje bij. Alles was naar wens.

Tot een week later, toen ik ineens tientallen nieuwe volgverzoeken van vintage Instagram-accounts ontving. De vraag rees waarom er zoveel vergelijkbare accounts waren. Wie zit er eigenlijk achter dergelijke accounts, en waarom is deze manier van kringloopwinkelen zo’n succes?

Om dit uit te zoeken sprak ik met het brein achter een van de vele vintage Instagram-accounts, De Schatzoekers. Het account, dat sinds maart 2020 bestaat, wordt gerund door ‘de drie musketiers’, zoals ze zichzelf noemen: Tom Doedijns (26), Tamar Roozenbeek (27) en Juliette Temming (27). De keuze om via Instagram dit bedrijf te starten komt volgens Temming voornamelijk doordat Doedijns en Roozenbeek goede ervaringen hadden met het platform. “Ze zijn namelijk zelf ook een tijd actief bezig geweest met een eigen Instagram-account.”

Toegankelijk en georganiseerd

“Verder kun je op Instagram een sfeer neerzetten,” vertelt Temming. “Om ons in de zee van Instagram-accounts te onderscheiden ligt onze focus voornamelijk op het creëren van een totaalbeeld met de producten die nu gewild zijn,” legt Roozenbeek uit. Waar vintage winkels, Marktplaats en tweedehands marktjes vaak redelijk onoverzichtelijk zijn volgens Roozenbeek, vinden De Schatzoekers ‘de parels’ en presenteren ze deze op hun Instagramfeed. “Hierdoor hoeven mensen zelf niet meer de zoektocht te maken en tientallen winkels af te struinen voor dat ene product,” vertelt Roozenbeek.

Dat een account een groot bereik kan krijgen bewijst De Schatzoekers, na anderhalf jaar heeft het account namelijk 6540 volgers


“Maar”, zegt Temming, “als je speuren in een kringloopwinkel leuk vindt, moet je dat vooral blijven doen.” De eigenaren hebben zelfs ook enkele winkeleigenaren aangemoedigd om meer bekendheid via Instagram te creëren door een eigen pagina aan te maken. “Ze hebben dan zulke mooie spullen en eigenlijk is er dan weinig animo voor, terwijl ze via Instagram de aandacht zouden kunnen krijgen die ze verdienen,” zegt Temming gemotiveerd. Dat een account op Instagram een groot bereik kan krijgen bewijst De Schatzoekers. Na anderhalf jaar heeft het account namelijk 6540 volgers, waaronder een hoop vaste klanten.

Oud en nieuw

Toch is de vraag bij De Schatzoekers na verloop van tijd ook gaan veranderen. “We begonnen met alleen vintage producten omdat we een uniek assortiment wilden hebben, maar de vraag hiernaar was op een gegeven moment groter dan het aanbod. Daardoor moesten we veel mensen teleurstellen,” aldus Temming. Daarom kozen de drie musketiers voor het toevoegen van nieuwe producten, zoals bijvoorbeeld kaarsen. “Nu bieden we echt een collectie aan waardoor klanten een vintage kandelaar kunnen kopen met nieuwe bijpassende kaarsen,” vult Roozenbeek aan.

Naast de gestegen vraag van de klanten hebben de drie eigenaren ook het aanbod op Instagram enorm zien stijgen. “Er zijn het afgelopen jaar zoveel accounts bijgekomen. En dat is zeker iets goeds, want nu is de kans groter dat al die producten een nieuwe eigenaar krijgen,” vindt Temming. Daarnaast begrijpt Temming dat veel mensen het runnen van een account leuk vinden om te doen: “Zeker als je gek bent van kringloopwinkels, interieur en fotografie.” Wat volgens Roozenbeek wel opvalt is dat het hierdoor voor nieuwkomers lastiger is om op te vallen.

Pas gestart

Eén van die nieuwkomers is Jip Bertelink (22), net afgestudeerd in Crossmedia Design, met haar Vinted- en Instagram-account Worldtowear. Het account bestaat sinds maart 2021, dus Bertelink zit, zoals zij zelf zegt, nog ‘volop in de ontdekkingsfase’. Maar tot nu toe vindt ze alles aan het account leuk, van het zoeken naar geschikte kledingstukken tot het verzenden van de pakketjes.

‘Ik zie mijn Instagramfeed als de ingang naar mijn Vinted-account’

Anders dan bij De Schatzoekers fungeert Bertelinks Instagrampagina als een klankbord van haar account op Vinted. “Ik zie mijn Instagramfeed als de ingang naar mijn Vinted-account omdat mensen langs de foto’s kunnen scrollen doordat de stijl hun aanspreekt,” vertelt Bertelink. “En als ze dan iets zien dat ze willen kopen kan dat ook nog, maar dan via Vinted.”

Gemak dient de mens

“Waar het normaal nog lastig kan zijn om in een kringloopwinkel leuke producten te vinden kun je gemakkelijk vanaf de bank zien wat je leuk vindt en wat niet,” legt de eigenaar uit. Ze is ervan overtuigd dat dit het succes is van de vintage Instagram-accounts. “Het gemak waarmee je op Instagram een account kunt bekijken zorgt ervoor dat een aankoop veel toegankelijker is dan wanneer je dit via een website doet,” legt Bertelink uit.  “En natuurlijk al helemaal in tijden van corona waarin iedereen toch ietwat huiverig is om een fysieke winkel binnen te stappen.”

Met medewerking van Anne Oevermans


lees ook:

Nieuwsbrief

Elke drie weken houden we je op de hoogte van wat we schreven en wat we lazen in de Red Pers-nieuwsbrief.

Zoeken

Doneren

Wij bieden jonge, aspirerende journalisten een podium én begeleiding. Dat kunnen we nog beter met jouw steun. Die steun komt met twee voor de prijs van één, want onze sponsor matcht jouw donatie. Geef jij ons vijf euro? Dan ontvangen wij een tientje.