Duizenden jongeren tegen klimaatverandering

Beeld: Beeld: Roos Vervelde

23 oktober 2020, 10:00

De Jonge Klimaatbeweging stond afgelopen week op plek 1 in de Duurzame 100 van Trouw: het is een spreekbuis voor jongeren die zich willen inzetten voor een duurzame samenleving. Redacteur Anna Livia de Kort sprak met twee belangrijke vertegenwoordigers.

Lawrence Cheuk, medeoprichter van de Jonge Klimaatbeweging (JKB), gelooft in de kracht van jongeren. “Dat is ook een van de redenen dat ik de beweging heb opgezet: jongeren kunnen het verschil maken door ambitieus te zijn, door meer te eisen en door druk op de politiek te zetten. Jongeren kunnen altijd nóg meer doen dan ze al doen om klimaatverandering tegen te gaan, en daar helpt de beweging bij. Zo kunnen leden van de JKB klimaatheld worden, tips delen over duurzaam leven of deelnemen aan het klimaatpanel.”

In gesprek met beleidsmakers

De Jonge Klimaatbeweging is een jongerencollectief dat zich inzet voor een duurzame samenleving. Met meer dan vijftig verschillende aangesloten jongerenorganisaties willen ze klimaat- en duurzaamheidsbeleid beïnvloeden. Zo gaat de JBK het gesprek aan met politici en het bedrijfsleven om die tot snelle maatregelen aan te sporen. Het is de spreekbuis van honderdduizend jongeren tussen de 18 en 32 jaar, zowel werkenden als studenten. In de Jonge Klimaatagenda 2.0 heeft de JKB haar visie vastgelegd over hoe de wereld en onze samenleving er in 2050 uit moeten zien. Daarin worden jongeren opgeroepen solidair te zijn en zich actief in te zetten als ambassadeurs van een duurzame toekomst.

Voorzitter Werner Schouten legt uit dat de beweging een constructieve aanpak hanteert. “Wij zijn geen klimaatstakers, hoewel die wel ontzettend belangrijk zijn om urgentiebesef te creëren. Als wij willen dat de belangen van jongeren worden meegenomen in het beleid, dan moeten we op de plek komen waar beleid wordt gemaakt.” De jongeren zijn in contact met politici, beleidsmakers en het bedrijfsleven en willen daar inhoudelijk van waarde zijn. “En op de rem kunnen trappen als dit niet voldoende is,” voegt Schouten toe.

Een pessimist heeft nog nooit de wereld veranderd

Het belangrijkste doel van de beweging is dat de aarde niet meer dan anderhalve graad opwarmt. Met de Jonge Klimaatagenda 2.0 onder de arm gaan de jongeren in gesprek met beleidsmakers. Een realistisch plan? Volgens Schouten wordt dit nog aardig lastig. “Er moeten radicale (beleids)veranderingen plaatsvinden om ons doel te behalen, want we zijn er nog lang niet. De kans wordt steeds kleiner dat we dit doel gaan halen,” vreest de voorzitter.

Schouten benadrukt echter dat een halve graad opwarming al een wereld van verschil is. “Als de aarde anderhalve graad opwarmt, kan de helft van het koraal nog in leven blijven, anders niet. Als de aarde twee graden opwarmt, moeten zeker tweehonderd miljoen mensen verhuizen naar een andere plek op aarde omdat ze in hun eigen gebied niet kunnen leven vanwege de warmte.”

Een diverse beweging

Op dit moment zijn de jongeren die actief zijn bij de JKB, nog niet afkomstig uit alle lagen van de samenleving. Daarom vindt het bestuur dat er meer diversiteit in de beweging moet komen. “Academische opleiding, wonend in de Randstad, in het stemhokje neigend naar D66 of GroenLinks.” Zo beschrijft Schouten een doorsnee lid van de Jonge Klimaatbeweging. Volgens hem is diversiteit altijd al een uitdaging geweest. Dit beaamt Cheuk: “De Nederlandse klimaatbeweging bestaat momenteel vooral uit witte, hoogopgeleide mensen.”

De JKB heeft hard gewerkt om dit stereotype te kunnen doorbreken. “We hebben vorig jaar een klimaatfestival georganiseerd,” vertelt Schouten. “Toen hebben we ook sterk ingezet op diversiteit. Helaas kwam toch weer hetzelfde soort mensen opdagen. We bedachten toen dat het beter was om zelf actief op zoek te gaan naar jongeren om onze beweging te versterken.”

Jong of oud: iedereen moet de urgentie van het klimaatprobleem voelen

Zo is dit jaar de JKB on Tour opgezet. Hierbij gaat het bestuur langs mbo’s en hbo’s om jongeren te informeren over het belang van duurzaamheid en om hen op speelse en laagdrempelige wijze mee te nemen in de reis naar een duurzamere toekomst. Ook is het Jonge Klimaatpanel opgericht, om een representatief beeld te geven van de visie van jongeren op een duurzame toekomst. Iedere jongere, tussen de 18 en 32 jaar, kan zich aanmelden. “Door deze diverse ideeën te bundelen, bouwen we aan goed klimaatbeleid voor ons allemaal,” legt Schouten uit.

Klimaatpessimisme

Schouten begrijpt dat veel experts en wetenschappers een pessimistische houding hebben. “Het is goed om de realiteit van het klimaatprobleem in te zien, namelijk dat het de slechte kant op gaat. Maar een pessimist heeft nog nooit de wereld veranderd. Pessimisme kan tot agressie en boosheid leiden, maar dat is niet constructief. Het is wel goed om het gevoel van agressie vanuit dat pessimisme te combineren met een positieve drive, dat verduurzaming wél kan en dat het ook al plaatsvindt.”

Cheuk is er heilig van overtuigd dat iedereen in de samenleving evenveel zeggenschap moet hebben. “Ik hoor heel vaak: jongeren zijn de toekomst en zij zijn de laatste generatie die klimaatverandering tegen kan houden. Dat is waar, maar jongeren zijn ook het heden. Klimaatverandering heeft niet pas over veertig jaar effect. Dat heeft het nu al. Jong of oud: iedereen moet de urgentie van het klimaatprobleem voelen.”

Op de website van de JKB staat meer informatie over het collectief en hun acties.


Steun Red Pers

Je las dit artikel gratis, maar dat betekent niet dat het Red Pers niets heeft gekost. Wij bieden jonge, aspirerende journalisten een podium én begeleiding. Dat kunnen we nog beter met jouw steun. Die steun komt met twee voor de prijs van één, want onze sponsor matcht jouw donatie. Geef jij ons vijf euro? Dan ontvangen wij een tientje.

Lees ook:

Zoeken

Nieuwsbrief

Elke drie weken houden we je op de hoogte van wat we schreven en wat we lazen in de Red Pers-nieuwsbrief.

Doneren

Wij bieden jonge, aspirerende journalisten een podium én begeleiding. Dat kunnen we nog beter met jouw steun. Die steun komt met twee voor de prijs van één, want onze sponsor matcht jouw donatie. Geef jij ons vijf euro? Dan ontvangen wij een tientje.