Afgelopen december won de Amsterdamse Nederpopband WIES de Grote Amsterdamse Popprijs. De band is echter nog geen jaar oud, en het is nog wachten op de eerste releases. Muziekredacteur Bram Emmer sprak zangeres, gitariste en frontvrouw Jeanne Rouwendaal over het ontstaan van de band, hun muziek, en de plannen voor 2019.
WIES wordt geprezen om de eigen sound en scherpe en persoonlijke popnummers. De muziek van WIES beschrijft Jeanne zelf als ‘raggende elektronische popsongs’, Nederlandstalig, en gespeeld door slechts drie muzikanten: “Een minimale bezetting, maar met https://redpers.nl/wp-content/uploads/2016/08/max-in-ny-1.jpgimaal geluid.” Inspiratie halen ze uit Ramses Shaffy en Maarten van Roozendaal, “vanwege hun directheid”, en het poëtische Spinvis. “Melodisch – hoe we de muziek invullen – vinden we Alt-J en de Black Keys heel erg interessant.”
De unieke combinatie van uiteenlopende muzikale invloeden maakt dat WIES in haar korte bestaan al een geheel eigen muzikale handtekening heeft kunnen ontwikkelen. “Ik denk dat wat ons bijzonder maakt is dat we het relevante elektronische en het organische raggende weten te combineren, en dat dan ook nog in het Nederlands doen.”
Schoolproject
WIES is ontstaan op de popafdeling van het Conservatorium van Amsterdam. “Ik ben in de zomer van 2017 begonnen met schrijven in het Nederlands, wat ik destijds aan Jasper [Meurs: drums, elektronica en zang, red.] heb laten horen. We wilden hier samen eens een project van maken. Ondertussen kon ik met Tobias [Kolk: basgitaar en zang, red.] altijd over Nederlandse acts als Spinvis praten. Vanuit het Conservatorium kregen we de opdracht onderzoek te doen naar een bepaalde muziekstijl. We doken met z’n drieën in de Nederlandstalige muziek en dat ging eigenlijk zo goed, dat het een beetje uit de hand is gelopen.”
Ik probeer ook direct en eerlijk te zijn en me niet achter een andere taal te ‘verstoppen’
Voor Jeanne, die eerst voornamelijk in het Engels schreef, was dit een interessante ommekeer. “In het Nederlands kan je heel direct dingen zeggen, en toch op een bepaalde manier dingen in de tekst verstoppen die het Nederlandse publiek intuïtief kan begrijpen. Met WIES probeer ik ook direct en eerlijk te zijn en me niet achter een andere taal te ‘verstoppen’, en dat gaat naar mijn gevoel in het Engels toch wat makkelijker.”
Volgens Jeanne heeft de deelname aan de Amsterdamse Popprijs de band veel goeds gebracht. “Toen het Conservatoriumproject ten einde kwam was de vraag of we dit project buiten de schooldeuren door wilden zetten. De Amsterdamse Popprijs kwam eigenlijk precies op het juiste moment. Met een wedstrijd heb je telkens een moment (voorronde, halve finale, finale) om naartoe te werken, waardoor we muzikaal snel groeiden. En doordat je zo intensief bezig bent met het werken naar deze momenten, word je als groep ook hechter. We komen alle drie uit andere bands, dus het traject van een band starten en vanaf het begin beginnen kende wij allemaal wel een beetje. Dit is echter een heel fijn traject: we mochten gelijk op allerlei mooie plekken spelen.”
Op het moment is WIES keihard aan het werk. “In mei studeren we af aan het Conservatorium, en kunnen dan dus ook echt voor de muziek gaan. Ook zijn we nu geselecteerd voor de Grote Prijs van Nederland. Dat traject gaan we nu in, en daar hebben we heel veel zin in. Daarnaast zijn we bezig met het afronden van de eerste studio-opnames met WIES, waar snel meer over te horen zal zijn. We geloven in WIES en denken hier iets in handen te hebben dat we graag met andere mensen willen delen.”
WIES is de komende tijd te zien in Amsterdam, Alkmaar en Utrecht. Verder is het afstudeeroptreden van Tobias (Melkweg, 8 mei) en dat van Jasper en Jeanne (Tolhuistuin, 13 mei) ook publiek toegankelijk.