Koningin van de inclusiviteit

Beeld: Images: Fenty Beauty Instagram

11 mei 2018, 12:10

Alles wat Rihanna aanraakt, lijkt in goud te veranderen. Haar Beauty Fenty-lijn werd aangewezen als innovatie van het jaar 2017 en ze werd door Time Magazine uitgeroepen tot een van de meest invloedrijke personen ter wereld. Vanaf vandaag kun je je Rihanna-liefde ook uiten met je lingerie!

Vorig jaar september lanceerde Rihanna haar beautylabel Fenty Beauty, waarmee ze de make-upwereld op z’n kop zette. Haar campagne werd lovend ontvangen door de verfrissend diverse modellen. De collectie haalde zelfs de lijst met de 25 beste innovaties van Time Magazine. Het assortiment bestaat namelijk uit veertig verschillende huidskleurtinten, wat nog niet eerder bestond. Die inclusiviteit is een van de belangrijkste waarden van haar merk. “Het was belangrijk dat elke vrouw het gevoel heeft dat ze erbij hoort,” vertelt Rihanna aan Time Magazine. Gelijk na de lancering waren de donkerdere kleuren foundation uitverkocht bij cosmeticaverkoper Sephora, wat bewijst dat zo’n uitgebreid assortiment hoognodig was.

Het hele spectrum

Discussies rond inclusiviteit in de cosmetica-industrie draaien vaak rond donkere huidtinten, maar de Amerikaanse ster blijkt ook aan de andere kant van het kleurenspectrum te hebben gedacht: de grote moeilijkheden die albino vrouwen ondervinden om de juiste tint voor hun lichte huid te vinden. “Mijn gezicht heeft eindelijk dezelfde kleur als mijn hals, wat een verschil met al die keren dat ik oranje uitsloeg,” klinkt het op het Instagram account van Krystal Robertson, een verpleegkundige met albinisme. Zij heeft met de Fenty foundations eindelijk haar perfect match gevonden. Robertsons euforische review kreeg wereldwijd weerklank bij andere albino vrouwen, die allemaal even enthousiast reageren op Rihanna’s make-up.

Andere merken volgden Rihanna’s goede voorbeeld in rap tempo. Volgens Patrice Grell Yursik van Afrobella.com, een populaire activistische blog, is het een inspirerende tijd qua diversiteit in de mode- en beautywereld. “De Fenty-lijn heeft aangetoond dat er meer vraag dan aanbod is, dus het is logisch dat andere merken nu volgen.” Wel moet er uitgekeken worden dat diversiteit niet als een soort trend behandeld wordt. Hiermee doelt ze op de merken die af en toe donkere kleuren uitbrengen als limited edition. “We are here to stay” aldus de blogger.

Geen trans-casting

Op de vraag van een fan of de zangeres niet wil overwegen een transgender vrouw te gebruiken om haar nieuwe campagne te promoten, antwoordde ze dat sommige bedrijven juist misbruik maken van minderheden. “Ik heb het plezier gehad om de afgelopen jaren met veel getalenteerde trans-vrouwen te werken”, aldus Rihanna. “Maar ik ga geen trans-casting houden. Ik respecteer alle vrouwen. Of ze wel of niet trans zijn, is niet mijn zaak.” In de berichtwisseling is te lezen dat de zangeres gebruik maakt van de gelegenheid om bedrijven te bekritiseren die modellen van minderheidsgroepen gebruiken als een teken van ruimdenkendheid.

Afbeelding: Twitter

Hoewel de Fenty-beautylijn baanbrekend was door meer diversiteit in kleur, focust de lingerielijn zich meer op diversiteit in maten. Het invloedrijke lingeriemerk Victoria’s Secret wordt vaak bekritiseerd vanwege het uitsluiten van vollere vrouwen. Het merk verkoopt geen onderbroeken boven maat XL en geen bh’s groter dan DDD. Volgens Cora Harrington, hoofdredacteur van The Lingerie Addict, is het een groot misverstand dat Victoria’s Secret discrimineert. “Veel mensen beseffen niet hoe moeilijk het is om lingerie te ontwerpen en produceren, al helemaal voor grotere maten. Elke maat heeft een compleet ander patroon.” Plussize lingerie heeft dus een ander patroon nodig, iets wat ontwerpers volgens Harrington niet op de modeacademie leren. Wellicht zullen de scholen na de lancering van Rihanna’s lijn hun vakkenpakket toch moeten aanpassen.

De Savage x Fenty lingerielijn is vanaf vandaag verkrijgbaar. De bh-maten lopen van 70A tot 100E en broekjes van XS tot 3XL. Ook komt het huidskleur ondergoed in zes verschillende tinten – zoals we van RiRi gewend zijn is de lingerie dus beschikbaar voor alle vormen, kleuren en maten.

Steun Red Pers

Je las dit artikel gratis, maar dat betekent niet dat het Red Pers niets heeft gekost. Wij bieden jonge, aspirerende journalisten een podium én begeleiding. Dat kunnen we nog beter met jouw steun. Die steun komt met twee voor de prijs van één, want onze sponsor matcht jouw donatie. Geef jij ons vijf euro? Dan ontvangen wij een tientje.

Lees ook:

Zoeken

Nieuwsbrief

Elke drie weken houden we je op de hoogte van wat we schreven en wat we lazen in de Red Pers-nieuwsbrief.

Doneren

Wij bieden jonge, aspirerende journalisten een podium én begeleiding. Dat kunnen we nog beter met jouw steun. Die steun komt met twee voor de prijs van één, want onze sponsor matcht jouw donatie. Geef jij ons vijf euro? Dan ontvangen wij een tientje.