Halloweenkostuums: hoe hoort het eigenlijk?

Beeld: Bron: Halloweencostumes.eu

27 oktober 2017, 13:28

Auteur: Ananda Hegeman

Halloweenkostuums: hoe hoort het eigenlijk?

Beeld: Bron: Halloweencostumes.eu

27 oktober 2017, 13:28

Auteur: Ananda Hegeman

Komende dinsdag is het weer zo ver: Halloween! Dit weekend worden er veel verkleedfeesten georganiseerd om het te vieren, maar sommige kostuums kan je beter vermijden. Welke? Moderedacteur Ananda Hegeman legt uit.

Halloween is overgewaaid uit de Verenigde Staten en wordt in Nederland steeds meer gevierd, vooral door middel van verkleedfeesten voor volwassenen. Kinderen die om snoep bedelen hebben we hier vooralsnog exclusief met Sint Maarten voor de deur. Volgens Forbes wordt er per jaar alleen al in de Verenigde Staten bijna 7 miljard dollar aan sales gegenereerd rondom het feest; een ware goudmijn dus.

In Nederland wordt deze ‘feestdag’ flink uitgebuit met fright nights, feestjes, winacties en reclames. Marketeers weten perfect in te haken op de populariteit van deze typisch Amerikaanse traditie en wakkeren hiermee de interesse voor Halloween van het Nederlandse publiek steeds meer aan.

Controversiële kostuums

De laatste paar jaren is er rond Halloween een steeds terugkerende discussie gaande over beledigende kostuums. Hoewel er al veel aandacht aan is besteed, gaat het soms nog steeds fout. Bol.com heeft onlangs bijvoorbeeld een ‘Surinaamse jurk’ die onder de naam ‘Big Mama’ werd gepromoot offline gehaald na klachten op sociale media. De jurk werd gedragen door een blank model dat bruin geschminkt was.

Ook was er een opmerkelijke actie van de Amerikaanse webwinkel halloweencostumes.com. Het bedrijf, dat gespecialiseerd is in kinderverkleedkleren, verkocht pakjes onder de naam ‘Anne Frank-kostuum’ voor Halloween. Binnen de kortste keren ging de advertentie viral. Het bedrijf heeft de omstreden advertentie inmiddels van haar website verwijderd. Het kostuum is overigens nog wel te koop in winkels in Groot-Brittannië, onder de naam ‘Tweede Wereldoorlog-vluchteling’.

Bron: Disney Store

En vaker ontstond er controverse omtrent racistische of discriminerende verkleedartikelen. Zo heeft Disney vorig jaar een verkleedpak, bedoeld als promotie voor de film Maona, teruggetrokken omdat Polynesiërs er aanstoot aan namen. Het ging om een kostuum met donkere huid vol traditionele tatoeages, met een bijbehorend rieten rokje en een ketting van botjes. De filmmaatschappij werd ervan beschuldigd de Polynesische cultuur belachelijk te maken. Ook kon de Britse prins Harry op veel kritiek rekenen nadat hij op een feestje verscheen in nazi-kostuum.

Hoe het hoort

Ben je zelf nog op zoek naar een origineel Halloween kostuum waarmee je niemand tegen de schenen schopt? Houd je dan in elk geval aan de volgende simpele richtlijnen:

Schmink jezelf ten eerste nooit zwart. Nee, ook niet als je verkleed wil als Obama of Kanye West. Je gezicht zwart schminken is niet meer onschuldig sinds blackface wordt gebruikt als een manier om donkere mensen belachelijk te maken.

Gebruik ten tweede nooit iemands cultuur of seksualiteit als kostuum, dit is namelijk culturele toe-eigening. Er is sprake van culturele toe-eigening wanneer een bepaalde kledingstijl of een bepaald uiterlijk kenmerk leidt tot racistische generalisaties en stereotyperingen, maar als een geprivilegieerde groep de stijl adopteert deze opeens als cool, modieus of grappig wordt beschouwd. In Amerika ligt dit toch wat gevoeliger door de genocide op de Native Americans, maar het voorval met de ‘Surinaamse jurk’ is in Nederland een goed voorbeeld van een kostuum dat de spot drijft met een bepaalde cultuur.

Verkleed je tot slot nooit als Anne Frank, Nazi of een andere verwijzing naar de Tweede Wereldoorlog. De oorlog laat nog steeds sporen achter in onze huidige samenleving waar sommigen nog dagelijks last van hebben, de spot hiermee drijven is dus alles behalve geestig.

Happy Halloween!

lees ook:

Nieuwsbrief

Elke drie weken houden we je op de hoogte van wat we schreven en wat we lazen in de Red Pers-nieuwsbrief.

Zoeken

Doneren

Wij bieden jonge, aspirerende journalisten een podium én begeleiding. Dat kunnen we nog beter met jouw steun. Die steun komt met twee voor de prijs van één, want onze sponsor matcht jouw donatie. Geef jij ons vijf euro? Dan ontvangen wij een tientje.