Het kopen van nepproducten is veel erger dan veel consumenten zich realiseren. In de modewereld is de consensus dat nepproducten een schande zijn, maar wat is het effect van nepproducten op de modehuizen die ze imiteren?
Om te beginnen is er een verschil tussen nepproducten en producten die zijn geïnspireerd door een ander ontwerp. Een nepproduct is een product dat het design én het logo van de ontwerper steelt. ‘Geïnspireerde producten’ zijn producten die we regelmatig in de Zara of H&M tegenkomen.
Als er met lof over een Chanel of Valentino show geschreven wordt tijdens Fashion Week kan je er donder op zeggen dat het seizoen erna de Zara volhangt met producten geïnspireerd door deze shows wat dan weer leidt tot dat elk meisje in Amsterdam dat seizoen in dezelfde Zara jas loopt.
De namaakindustrie is een
ronduit criminele industrie
Verachting
Het kopen van nepproducten benadeelt de merken direct. Er zijn producten die zo goed nagemaakt worden dat de consument het verschil met het originele product niet meer ziet en dus ook een goede prijs voor betaalt. In deze situaties pikt de imitatie markt dus direct inkomsten van het gedupeerde modehuis in.
Daarnaast zorgt een overvloed van nepproducten in sommige gevallen voor een verachting van de echte merken. Een voorbeeld hiervan is tassenmerk Coach. Het is zoveel nagemaakt, dat de consumenten het merk nu associëren met de goedkope tassen die verkocht worden op elke hoek van de straat in steden als New York en Parijs. Coach heeft hierdoor veel kopers verloren: klanten die niet met het goedkope imago van de tassen geassocieerd willen worden laten het merk dan nu ook links liggen.
Deze oppervlakkige consumptie maakt meer kapot dan het waard is
Crimineel
Nepproducten worden ook vaak onder erbarmelijke omstandigheden gemaakt. Er is geen controle in de fabrieken en crimineel geld vindt hier zijn weg. Illegale praktijken worden gefinancierd door het smokkelen van drugs of wapens in de nepproducten; de namaakindustrie is een ronduit criminele industrie.
Het kopen van nepproducten heeft dus alleen maar nadelen, ook voor de consument. Vaak wordt daar tegenin gebracht dat de consumenten die nepproducten kopen dikwijls de real deal niet kunnen betalen en de imitatie producten dus geen consumenten wegkapen bij de grote modehuizen.
Het feit dat designer producten niet te bereiken zijn voor velen praat echter niet goed dat ze een nepproduct kopen. Deze oppervlakkige consumptie maakt meer kapot dan het waard is.