Catwalk voor iedereen

Beeld: Black Mirror. Foto: Deddeh Howard

9 februari 2017, 14:04

Het is geen geheim dat de modellenwereld kampt met een gebrek aan diversiteit. Maar met een hoger percentage donkere modellen alleen zijn we er nog niet. Wanneer wordt een divers gecaste show nou eens als vanzelfsprekend in plaats van shocking gezien?

Het gebrek aan diversiteit in de modewereld inspireerde het Afro-Amerikaanse model Deddeh Howard om grote modecampagnes te recreëren in een fotoserie met haarzelf in de hoofdrol. Ze noemde de fotoserie Black Mirror, omdat het volgens haar belangrijk is dat jonge donkere meisjes meer donkere vrouwen in de media vertegenwoordigd zien. “Het biedt inspiratie voor de volgende generatie, waarmee we kunnen laten zien dat ze alles kunnen bereiken zolang ze daar maar in geloven,” aldus Howard.

Schouderklopje

Ook model Jourdan Dunn heeft zich onlangs uitgesproken: “Model zijn is moeilijk, al helemaal als je donker bent.” Volgens Dunn is de mode-industrie nog steeds schuldig aan discriminatie en racisme, ondanks dat bladen wel al vaker kiezen voor donkere covermodellen. “Ze denken, oh, we hebben dit seizoen nog geen zwart model op de cover gehad, en dan doen ze dat dus maar”, spreekt het model met ongenoegen uit.

“Ik snap niet waarom mensen ontwerpers een schouderklopje geven als ze één etnisch model gebruiken in een show of campagne.” Ook vond ze het bizar toen haar modellenagentschap haar feliciteerde omdat ze als enige donkere meisje geboekt was voor een show. “Ik vraag me dan af waarom dat zo geweldig zou zijn,” aldus het 23-jarige model.

ZacPosen_cast_2016
Zac Posen en zijn cast afgelopen herfst – NY Times

Fashion Month

Met nog maar een paar dagen te gaan tot het begin van Fashion Month met als eerste locatie New York, zijn ook hier alle ogen op de diversiteit van de modellen gericht. New York loopt dan ook op dit moment met 30,3% gekleurde modellen nog voorop met Londen (23,5%) en Parijs (24,1%) daaropvolgend. Milaan loopt met 20,9% het verste achter. De verschillen per show zijn ook erg groot. Neem bijvoorbeeld ontwerper Zac Posen die vorig seizoen een compleet gemixte cast had, terwijl er bij modehuis Balenciaga maar één donker model meeliep.

Ook in Nederland wordt steeds meer aandacht aan diversiteit in de modewereld besteed. Zo organiseerde Amsterdam Fashion Week afgelopen december Fashion Fest, een intensief trainingstraject voor diverse modetalenten, in samenwerking met het Tropenmuseum. Aan de wedstrijd deden tien teams mee met in elk team een modeontwerper, vier modellen, een hairstylist en visagist. De deelnemers kregen tijdens het trainingstraject van vier maanden les van professionals uit de mode-industrie.

Langzame vooruitgang

Hoewel er zeker verbetering inzit, liggen de percentages donkere modellen die grote modeweken lopen dus nog steeds erg laag. Ook laat de diversiteit van de campagnes van de grote modehuizen nog te wensen over, hoewel Gucci het goede voorbeeld geeft. Het merk teasete vorige week namelijk met een compleet donkere cast voor de nieuwe campagne door negen auditievideo’s te uploaden voor hun Pre-Fall campagne. De kijkers kregen hier uitsluitend donkere modellen te zien. En qua promotie werkt het: de officiële campagne is nog niet gelanceerd, of de hele industrie heeft het er al over.

Ook al is dit natuurlijk een stap in de goede richting, we zijn er nog lang niet. Pas wanneer alle modehuizen meer divers casten zal er een nieuwe norm ontstaan. Daarnaast zal een diverse modewereld pas echt geslaagd zijn wanneer een campagne van een groot modehuis met overwegend donkere modellen niet meer als shocking maar als meer dan normaal ervaren wordt.

https://www.instagram.com/p/BPvck20A-qB/

 

Steun Red Pers

Je las dit artikel gratis, maar dat betekent niet dat het Red Pers niets heeft gekost. Wij bieden jonge, aspirerende journalisten een podium én begeleiding. Dat kunnen we nog beter met jouw steun. Die steun komt met twee voor de prijs van één, want onze sponsor matcht jouw donatie. Geef jij ons vijf euro? Dan ontvangen wij een tientje.

Lees ook:

Zoeken

Nieuwsbrief

Elke drie weken houden we je op de hoogte van wat we schreven en wat we lazen in de Red Pers-nieuwsbrief.

Doneren

Wij bieden jonge, aspirerende journalisten een podium én begeleiding. Dat kunnen we nog beter met jouw steun. Die steun komt met twee voor de prijs van één, want onze sponsor matcht jouw donatie. Geef jij ons vijf euro? Dan ontvangen wij een tientje.