Vannacht was het weer zover; de Victoria’s Secret Fashion Show, die vanavond wordt uitgezonden op de Nederlandse televisie (Net5, 22:20). Het jaarlijkse modespektakel is nog steeds razend populair, maar kan deze show anno 2016 eigenlijk nog wel?
‘Waarom ik de Victoria’s Secret Show baarlijke nonsens vind’ kopte het opiniestuk van Cécile Narinx, hoofdredacteur van Harper’s Bazaar, twee weken geleden. Dit is een opvallende uitspraak voor een hoofdredacteur van één van de belangrijkste modetijdschriften van Nederland: de jaarlijkse Victoria’s Secret Fashion Show behoort immers tot een van de meest besproken mode-evenementen ter wereld. Behalve het opiniestuk heeft Harper’s Bazaar niks bericht over de show, terwijl concurrent Vogue er sinds 16 november maar liefst 20 keer over schreef.
De show wordt gezien als de ‘olympische spelen’ voor modellen
Olympische spelen voor modellen
De eerste editie van de show werd in 1995 gehouden en in 1999 schreef het bedrijf geschiedenis door als eerste een modeshow live online uit te zenden. Inmiddels is de show uitgegroeid tot hét mode evenement van het jaar: de show wordt in 175 landen uitgezonden en zo’n 500 miljoen keer bekeken. De show wordt gezien als de ‘olympische spelen’ voor modellen omdat de Victoria’s Secret Angels allemaal behoren tot de top van de modellenwereld. Het is dan ook de droom van bijna elk model – en van veel gewone jonge meiden – om in een lingeriesetje en gigantische engelenvleugels de catwalk te betreden terwijl ze worden toegezongen door grote artiesten: dit jaar zijn er optredens van The Weeknd, Lady Gaga en Bruno Mars.
Paaldanskermis zonder palen
Narinx geeft meerdere redenen waarom zij er tegen is. De meest uitgesproken is dat het voor jonge meiden anno 2016 geen doel of voorbeeld meer zou moeten zijn om afgebeuld, uitgehongerd en amper gekleed met vleugels op je rug in het rond te paraderen. “Het is een ouderwetse, rolbevestigende, seksistische paaldanskermis zonder palen, waarvan ik heus snap dat mannen mensen zich ermee amuseren, maar waarvan ik vooral hoop dat onzekere jonge meiden het niet (te) serieus nemen – en van volwassen vrouwen leren dat zelfvertrouwen en eigenheid pas écht sexy zijn,”’ aldus Narinx.
Het is een ouderwetse, rolbevestigende, seksistische paaldanskermis zonder palen
Onrealistische normen
Justine van de Beek, medeoprichter van het feministische online platform Stellingsdames, is het grotendeels met Narinx eens. “De Victoria Secret’s Angels zijn de belichaming van het vrouwelijke schoonheidsideaal: dun, egale huid, afgetraind, lang en hebben dan ook nog – geheel tegen de lichaamsbouw van de meeste dunne vrouwen in en dus onrealistisch – grote borsten.” De show is dan wat Van de Beek betreft ook totaal niet feministisch te noemen. “Ze bevestigen en versterken onrealistische normen alleen maar.” Verder zou van de Beek sowieso niet snel een merk dat zichzelf feministisch promoot zo betitelen. ‘’Vaak gebruikt men dit label alleen maar voor financiële uitbuiting en daarmee verdwijnt alle kritische reflectie.”
Een werkende strategie
Het bedrijf profileert zich daarentegen wél feministisch door de modellen naar voren te schuiven als rolmodellen voor zelfstandige vrouwen. Echter laat de marketing ons geloven dat het toppunt van vrijheid en zelfverzekerdheid, het showen van je lichaam in lingerie is. Ondanks de toenemende kritiek binnen en buiten de modewereld blijft de show elk jaar een groot spektakel met veel media-aandacht. Wat we dus wel met zekerheid kunnen stellen is dat de marketingstrategie van Victoria’s Secret – of je die nou feministisch of seksistisch vindt – werkt.