Dit bericht is oorspronkelijk gepubliceerd bij Maximum Amsterdam
Professional Rebel bevordert binnen grote bedrijven de zogeheten startup-spirit waarin creativiteit, innovatie en onafhankelijkheid centraal staan. Het team van Melissa Marijnen organiseert nu een groot programma voor de Kamer van Koophandel en binnenkort mag het zelfs meedoen met de ‘Champions League’ van de startups. Vanwaar dit succes?
TEKST EN FOTOGRAFIE DOOR MAX VAN GEUNS
“The agency that helps you embrace the culture of change,” luidt de slogan van Professional Rebel. Een handvol engelse termen die bij elkaar wel lekker klinken, maar eigenlijk zo hol zijn als een doos. Maximum zocht het achterliggende verhaal en interviewde de grootste rebel van allemaal: Melissa Marijnen, founder en co-chief.
Engelse woorden
“Dat vind ik dus verschrikkelijk irritant,” begint Marijnen. “Mensen die denken dat we tof willen doen met Engelse woorden.” Volgens haar beperken deze mensen zich en gaat de internationale taal verder. Ze wil een breder publiek bereiken en daarbij hoort het startup-wereldbeeld van een universele taal, zonder landgrenzen. “Die zijn ook maar door mensen gemaakt. Denken in grenzen is niet meer van deze tijd.”
Wanneer men het concept van Professional Rebel niet begrijpt, vraagt Marijnen meestal letterlijk: wat denk je zelf? “In 80 procent van de gevallen klopt het, wat ze dan zeggen,” legt ze uit. “Grote organisaties hebben een werkwijze die al decennialang helemaal vastzit. Je hebt professionele rebellen nodig om dat te doorbreken.” Het is niet zo dat Professional Rebel al het werk in dienst van die grote organisaties doet: de bedrijven moeten zelf, van binnenuit, de startup-spirit krijgen.
Marijnen geeft wel toe dat het lastig is om haar verhaal samen te vatten. Over het bedenken van de slogan hebben ze zes weken gedaan. “Kennelijk zijn we er dus nog steeds niet.” Ook dat is volgens haar inherent aan deze tijd: constant blijven bijschaven.
De startup-spirit
Bij de startup-spirit hoort volgens Marijnen een aantal belangrijke aspecten. Zo mogen de frontrunners van bedrijven niet langer in belemmeringen denken, maar in kansen en oplossingen. Hiërarchie moet daarnaast plaats maken voor autonomie en gelijkwaardigheid.
De startup-cultuur omvat ook nog meer Engelse termen: creativity, innovation en independent thinking. Marijnen legt uit: “De wereld verandert snel, geen enkele studie klopt nog wanneer je die later gebruikt. Bedrijven moeten zich continu ontwikkelen en dus heb je constant innovatieve creatievelingen nodig die producten uniek houden.”
Drie stappen
Wanneer een groot bedrijf bij Professional Rebel aanklopt, worden drie ingrijpende stappen doorlopen. Eerst worden de bedrijfsmedewerkers hun gebouw uit getrokken, weg uit hun veilige context. Ze maken dan kennis met de startup-wereld door een kijkje te nemen bij B. Amsterdam.
Vervolgens dwingen de ‘Rebels’ het bedrijf in verschillende workshops te brainstormen over oplossingen voor hun problemen. De bedrijven moeten zo snel mogelijk gaan testen en experimenteren. “Aanpassingen maken kan altijd nog.”
De derde en laatste stap in het begeleidingsproces is het betrekken van de hele bedrijfsleiding, zodat zij veranderingen ook echt zullen toestaan en doorvoeren.
De programma’s variëren qua duur en intensiteit. Voor laagdrempelige begeleiding is er vanaf 1500 euro een startup-dag, waarbij een team enkel een kijkje neemt bij de startups. De grootste vis in de vijver is tot nu toe KVK:\BETA_, een open challenge die Professional Rebel van A tot Z organiseert met de Kamer van Koophandel. Iedereen kan hierbij ideeën inzenden voor tools om het IT-ondernemers zo makkelijk mogelijk te maken. De beste inzending wint vijftienduizend euro.
Succes
Professional Rebel gaat nu voor het eerst zelf meedoen aan een trainingsprogramma van BrownCow, ook wel de ‘Champions League van de startups’ genoemd. Doel van het inch by inch programma is om de startup volledig te professionaliseren. “We worden volledig door het stof gehaald. Ze gaan ons vooral helpen om extreem duidelijk te worden in wat we nou eigenlijk doen. Uiteindelijk gaan we ons brede aanbod aan programma’s inperken en ons specialiseren. Zo willen wij de grootste en belangrijkste worden met ons concept.”
Marijnen geeft als Amsterdammer haar subjectieve blik toe, maar denkt wel dat de stad heeft bijgedragen aan haar succes. Terwijl ze in Rotterdam volgens haar eigenlijk nog creatiever zijn, hebben ‘wij’ in Amsterdam alle faciliteiten, het (internationale) netwerk en de naam.
‘Startup’ is een inmiddels gangbare term in het Amsterdamse vocabulaire. De stad is een kweekvijver van innovatieve, jonge bedrijven. In deze maandelijkse rubriek introduceren wij de start-ups van B. Amsterdam, dé start-up hub van Nederland. Deze ‘stad in een gebouw’ zit op de Johan Huizingalaan, om de hoek van onder andere het Slotervaart Ziekenhuis en AT5.