Dit bericht is oorspronkelijk gepubliceerd bij Maximum Amsterdam
‘Start-up’ is een inmiddels gangbare term in het Amsterdamse vocabulaire. De stad is een kweekvijver van innovatieve, jonge bedrijven. In deze maandelijkse rubriek introduceren wij de start-ups van B. Amsterdam, dé start-up hub van Nederland.
Healthy Workers zorgt met de juiste investeringen en metingen voor groene en gezonde kantoren. Met een dashboard kun je rechtstreeks de resultaten bijhouden. Oprichter Boy Lokhoff wil hiermee leefomgeving, voeding, lichaam en geest verbeteren. “Zo wordt concreet wat de optimale investering in de vitaliteit van je werknemers oplevert.”
TEKST EN FOTOGRAFIE DOOR MAX VAN GEUNS
Boy Lokhoff (28) van Healthy Workers komt duidelijk uit een ondernemersnest. De vader van Lokhoff begon ruim 30 jaar geleden met TravMedia Company, dat een breed aantal diensten aanbood in de toeristische sector. Niet lang na zijn studie Marketing for Future Entrepreneurs aan de Hogeschool voor Economische Studies (HES) zou Lokhoff bij zijn vader aan de slag gaan. De eerste start-up van Lokhoff begon als een studieproject: Fruit.nu, inmiddels doorverkocht aan Vitamine & Zo.
“Koffie en thee was overal op de werkvloer al gratis, maar groente en fruit niet.”
Voor de opzet ging hij kijken naar nieuwe trends en vitaliteit op de werkvloer: “Koffie en thee was overal al gratis,” constateerde Lokhoff, “maar groente en fruit niet. En dat terwijl het een betere investering in de gezondheid van je werknemers is.” Als marktverkenner werd Fruit.nu de eerste aanbieder van deze gezonde investeringen.
Nadat het eerste bedrijf van Lokhoff was verkocht, nam hij het bedrijf van zijn vader over. “Het was een mooie uitdaging,” zegt Lokhoff. “Zowel de traditionele reisbranche als de uitgeversbranche, een belangrijk onderdeel van TravMedia, stonden onder druk. Mede door een verloren rechtszaak kon ik mijn vaders bedrijf helaas niet meer redden. Dat was een behoorlijke klap en ik moest er wel een week van bijslapen op Ameland.”
Na het Wadden-weekje kwam Lokhoff in contact met B. Amsterdam, waar ze een oprichter zochten voor een start-up die ‘iets met groen’ zou doen. Men was erachter gekomen dat planten een positief effect op mensen hebben. “Niet alleen mentaal gezien,” aldus Lokhoff. “Het werkt ook om ziekteverzuim tegen te gaan.”
In plaats van gelijk een businessplan op te zetten, besloot hij om zelf eerst onderzoek te doen. Hij sprak met professoren, maar ook met HR-managers van bedrijven, maar die lagen niet wakker van het groen. Waar alle HR-managers wel van wakker lagen, was de bredere vitaliteit van werknemers en de meetbaarheid hiervan.
“We moesten vitaliteit meetbaar maken in termen van luchtkwaliteit, geluk, productiviteit en ziekteverzuim.”
Hier zag Lokhoff de kans voor Healthy Workers: “We moesten vitaliteit meetbaar maken in termen van luchtkwaliteit, geluk, productiviteit en ziekteverzuim. Voor HR-managers, werkgevers en werknemers komt er een app met deze meters. Zo wordt concreet wat de optimale investering in de vitaliteit van je werknemers oplevert.”
De start-up is nu drie maanden bezig en er is inmiddels een netwerk met onderwijsinstellingen als TU Delft, corporaties als IBM en leveranciers als Waterdrinker. In juni begint de eerste pilot, om ‘environment’ te testen in B. Amsterdam. De pilot wordt in samenwerking met FloraHolland gedaan, waar Healthy Workers in het incubatieprogramma Let It Grow loopt. Er zal een nul- en één-meting komen: het verschil tussen een groen-loze en beplante werkvloer wordt gemeten aan de hand van luchtkwaliteit en happiness.
Lokhoff zegt niet alleen te zijn gevormd door zijn ondernemende vader, maar ook door zijn woonplaatsen. De groene omgeving van jeugdoord Bilthoven zie je duidelijk terug in zijn latere levenswerk. Hij had op de basisschool al een vogelclubje en hield van de natuur. Toch ging hij in zijn derde jaar HAVO naar het Spinoza in Amsterdam. “Deze stad heeft honderd procent bijgedragen aan mijn ondernemerschap. Start-ups waren hier toen nog opkomend, leeftijdsgenoten waren er vooral mee bezig. De gun-factor van jonge start-ups ligt hoog, vooral bij de media.”
Een grootheid, waar Lokhoff tegenop kijkt, is Gary Vaynerchuk van Wine Library TV. “Ik vind het inspirerend, hoe hij van niets iets kan maken.” Ook heeft hij bewondering voor de Turks-Nederlandse Atilay Uslu, oprichter van Corendon. Een start-up om in de gaten te houden vindt hij Flamyngo van Maarten Graven, waarmee je simpel lijstjes van favoriete vakantie-hotspots kunt bijhouden. Als tip voor andere jonge ondernemers zegt hij: “Ga het gewoon doen. Wees blij als je op je bek gaat, dat is de belangrijkste leerschool. Hoe eerder, hoe beter. En onthoud: ondernemen gaat niet alleen om talent. Het is ook keihard knokken.”