Dit bericht is oorspronkelijk gepubliceerd bij Maximum Amsterdam
Dit najaar heeft Gallery 238, gevestigd op de Brouwersgracht in een voormalig pakhuis uit 1653, de Nationale Business Succes Award gewonnen in de kunstmanagementbranche. Wat maakt deze galerie zo speciaal? Wij zochten het uit.
TESS CASTELIJN
Bij binnenkomst in de galerie moet je eerst door een voorhalletje lopen, waar al het eerste schilderij hangt. Dan kom je in een lange, smalle kamer met een krakende houten vloer, waar een paar kunstwerken staan en hangen. Verderop in de kamer staat een kast vol kleurrijke kunstboeken en een bureau vol spullen. Aan dat bureau is Paul Lohmann vaak te vinden, de oprichter van de galerie. Zijn hoofd is zo goed als kaal, zijn gezicht vriendelijk. Hij heeft een witte bloes en blauwe spijkerbroek aan met daaronder hippe schoenen.
Rondkijken in de galerie mag. “Neem gerust de lift naar boven,” zegt Lohmann. Boven zijn er twee donkere en lange ruimtes; een mix van een ouderwets pakhuis en een omgeving voor kunstverzamelaars. In de galerie hangt vooral werk van Lita Cabellut, Zhuang Hong Yi, Cole Morgan, Kantcho Kanev, Ivo Nijs en Lu Luo – de kunstenaars die gerepresenteerd worden door de galerie. Het is een drukke verzameling van grote portretten, 3D-kunstwerken met prachtige papieren bloemen, en abstracte schilderijen in felle, gele kleuren. Ergens op de grond staat ook een verzamelboek van de Cobra-beweging. “We bieden ook stukken van dit soort bewegingen en toonaangevende kunstenaars aan uit onze collectie,” aldus Lohmann.
De galerie is en mix van een ouderwets pakhuis en een omgeving voor kunstverzamelaars.
Tot één van de meest bijzondere artiesten behoort Lita Cabellut, een kunstenares die gigantische schilderijen maakt – vooral portretten. Hij vertelt enthousiast over haar verhaal, vol kennis over en liefde voor haar werk. “Ze komt van een moeilijke achtergrond, maar werd geadopteerd door een rijke Spaanse familie. Door hen kwam ze in contact met het werk van oude meesters en vervolgens ging ze zelfs naar de Rietveld Academie, waar ik haar heb ontmoet.” Zo praat hij ook over de andere kunstenaars: met ieder heeft hij door de jaren heen een persoonlijke band opgebouwd. Naast een werk van Cabellut hangt iets heel anders. Het is een soort 3D-collage van bloemen, gemaakt van rijstpapier, die overvloeit van felle kleuren naar zwart – deze is van Zhuang Hong Yi. “Hij levert met zijn symbolische kunstwerken commentaar op de Chinese communistische maatschappij,” vertelt Lohmann.
Met iedere kunstenaar heeft oprichter Paul Lohmann een persoonlijke band opgebouwd.
“We kennen niet alleen het verleden en het heden van de kunstenaars die we begeleiden, maar ook de toekomst,” vertelt Lohmann. Maar hoe ken je de toekomst van een kunstenaar? Lohmann legt het uit. “Omdat de galerie niet alleen de werken van de kunstenaars tentoonstelt, maar ook de kunstenaars zelf begeleidt, weten we ook wat voor exposities er op de planning staan. Deze exposities kunnen de waarde van een werk snel laten stijgen. Als een kunstenaar in 2016 in hetzelfde museum hangt als vroeger Rembrandt of Edgar Degas, stijgt de prestige van die kunstenaar. Dat waardeert een verzamelaar ook weer.” Mede door deze speciale functie heeft Gallery 238 kort geleden de Nationale Business Succes Award gewonnen. “Ik wist niet eens dat we genomineerd waren,” zegt Lohmann. “Ik heb ons niet opgegeven, hoor!”
“We kennen niet alleen het verleden en heden van de kunstenaars die we begeleiden, maar ook de toekomst.”
Lohmann weet een indrukwekkend verhaal over elk werk te vertellen, met de opgewektheid van een jongen die voor het eerst in het Rijksmuseum komt. Hij weet uitzonderlijk veel over zowel de kunstenaars die hij begeleidt als de Nederlandse en internationale (kunst)geschiedenis. Niet alle kunst in de galerie zou iedereen aanspreken, maar door Lohmann’s enthousiasme snap je wel waarom het er hangt.