Olivier Overberg (20) en Sophie van Oostvoorn (24) vormen vanaf 1 juli de nieuwe hoofdhttps://redpers.nl/wp-content/uploads/2020/09/redperslogo-1.png van Red Pers. Overberg neemt de taken van hoofdredacteur op zich en Van Oostvoorn neemt de positie van adjunct-hoofdredacteur in.
De twee nemen het roer over van de huidige hoofdredacteur en adjunct-hoofdredacteuren Max van Geuns, Nuno Blijboom en Tess Castelijn, die voor een universitaire uitwisseling naar het buitenland vertrekken.
Overberg wordt na Van Geuns de tweede hoofdredacteur van het podium voor journalistieke ontwikkeling. Sinds 2013 is hij adjunct-hoofdredacteur, vormgever en fotograaf bij Red Pers en voorloper Maximum Amsterdam. Op dit moment rondt hij zijn studie milieuwetenschappen af. Van Oostvoorn is freelance journalist, tekstschrijver en sinds 2015 eindredacteur bij Maximum en Red Pers. Ook adviseerde ze de https://redpers.nl/wp-content/uploads/2020/09/redperslogo-1.png op taalkundig, journalistiek en organisatorisch vlak. Daarnaast werkt ze op de internethttps://redpers.nl/wp-content/uploads/2020/09/redperslogo-1.png van Het Parool.
Red Pers viert in september haar éénjarig jubileum. Daaraan gingen een aantal journalistieke experimenten vooraf, waaronder Maximum Amsterdam, dat Overberg en huidig hoofdredacteur Max van Geuns als zestienjarigen opzetten. Met een relatief kleine https://redpers.nl/wp-content/uploads/2020/09/redperslogo-1.png brachten ze in 2013 en 2014 vier edities uit van het tijdschrift. De papieren glossy was te koop in dertig Amsterdamse boekwinkels. De focus lag vooral op jong Amsterdam; geen onbekend publiek voor de schrijvers.
Na een aantal succesvolle edities op papier en online gooide de https://redpers.nl/wp-content/uploads/2020/09/redperslogo-1.png het roer in 2016 helemaal om. Er kwam een nog grotere aandacht voor een jong lezerspubliek en de focus werd van de hoofdstad opgeschaald naar internationaal niveau. Maar Amsterdam bleef belangrijk; in de naam Red Pers komt de rode kleur van de Amsterdamse andreaskruisen terug, net als in het logo.
Daarnaast verwijst de naamsverandering naar een belangrijke boodschap: met het aanleveren van nieuw journalistiek talent en een frisse blik op de journalistiek poogt Red Pers de toekomstige pers te redden. Als innovatief medium wil Red Pers niet meedoen aan de ‘newsporn’ van snelheidsmedia, maar voordelen halen uit de mogelijkheden van digitalisering. Red Pers staat voor inhoud en diepgang.
Overberg wil de positieve ontwikkelingen die Red Pers op dit moment doormaakt de komende tijd graag doorzetten. “Een aantal samenwerkingen, waaronder die met freelancers-uitgeverij De Coöperatie, het Cultureel Persbureau en Reporters Online hebben het afgelopen jaar voor mogelijkheden gezorgd. We hebben een gemotiveerde https://redpers.nl/wp-content/uploads/2020/09/redperslogo-1.png en een steeds groter bereik. Om als medium verder te groeien, gaan we nog meer kijken naar de inzet van sociale media en de data die dat ons oplevert analyseren. Zo wordt het podium voor mensen die bij ons aan de slag gaan nog groter.”
Van Oostvoorn gaat zich als adjunct-hoofdredacteur vooral bezighouden met de journalistieke koers van Red Pers en het werven van nieuw talent. “We zijn en blijven een springplank naar grotere media, dat is de belangrijkste reden voor ons bestaan. Daarnaast wil ik inzetten op het gebied van podcasts en video’s, zodat we ook op dat gebied een opleidingsplatform worden. Ook is het belangrijk om steeds vaker de actualiteit te betrekken bij onze artikelen. Door nog meer bezig te zijn met die jonge blik, kunnen we jongeren nog beter bereiken.”