De ‘trouwe tassen’ van SUSAN BIJL: modeverschijnsel of oprechte verduurzaming?

Beeld: Beeld: Tessa Vallinga

20 maart 2023, 13:00

Auteur: Tessa Vallinga

De gerecyclede SUSAN BIJL-tassen lijken steeds populairder geworden. Het tassenlabel zegt te staan voor verduurzaming. Zijn zij daadwerkelijk onderdeel van een verduurzamende trend in de mode-industrie, of is er slechts sprake van een modeverschijnsel?

Voor het stoplicht, in de trein en op het fietspad: het Rotterdamse tassenlabel SUSAN BIJL zie je deze dagen niet enkel in regio 010, maar ook rondom Amsterdam, Utrecht, dan wel Groningen. Nonchalant over de schouder geslagen, maakt de tas een hip geklede stedeling. Dat die stadsbewoners met zo’n tas van BIJL bijdragen aan een groenere toekomst is mooi meegenomen. Althans, dat is het idee.

De tassen worden gemaakt van gerecycled plastic. Dat van oude visnetten, om precies te zijn. Onder meer door het opsturen van gratis reparatiekits bij schade vist het merk naar tassenkopers. Een duwtje in de rug, waarmee BIJL de kopers probeert aan te moedigen hun aanwinst voor het leven te blijven dragen.

Meer dan logisch

Eén en dezelfde tas jarenlang gebruiken; voor menig moeder en oma klinkt dat meer dan logisch. De oudere generatie ziet hergebruiken en zuinig met je spullen omgaan als vanzelfsprekend. Tegelijkertijd noemt een jongere generatie het ‘verduurzaming’, wat blijkt uit de merken waar zij graag voor kiezen. Zo maakt Freitag haar tassen van oud vrachtwagenzeil- en gordel en doet de koper van een Patagoniatas gelijk een goedgeefse bijdrage aan klimaatactivisme.

Wie al die populaire groene accessoires bij elkaar optelt, zou bijna spreken van groeiend bewustzijn over de levensduur van onze spullen. Maar, klopt dat wel? Zien we hier een toenemende zorg om klimaat, of alleen een modieuze oprisping?

Simpelweg succesvol

De klimaatzorgen van SUSAN BIJL begonnen uit frustratie over rondslingerende plastic boodschappenzakken. Een keer gebruikt, daarna nooit weer. BIJL maakte een model dat een stuk langer mee zou gaan. Simpel, klinkt dat. En, simpelweg succesvol: de tas bleek een uitermate geschikt lokaas voor de fashionfanaat.  Hij kreeg veel aandacht van de pers en interesse van boetieks wereldwijd, zoals het Engelse Paul Smith en Japanse United Arrows. Wat maakt de zogenoemde duurzamere tassen van BIJL precies zo bijzonder?

Ik gooi het niet zomaar weg als er iets aan kapot is

Niet het prijskaartje in ieder geval (€44,90). Daar moet je even van slikken, vindt Anette (44). “Ik wilde een andere kleurencombinatie kopen, maar deze was in de korting”, legt ze uit. Door de sale sleepte ze ongeveer een jaar geleden een lichtbeige met donkerblauw exemplaar binnen. Daar zitten inmiddels wat vlekken op, maar dat hindert niks. Voor haar werk kocht zij een andere ‘nettere tas’. Dat betekent niet dat ze haar koopje vergeten is. “De tas is zo praktisch, ik gebruik hem vaak hoor!”

Anette doet meestal ‘jarenlang’ met haar spullen. “Ik gooi het niet zomaar weg als er iets aan kapot is.” Ze weet van zichzelf wanneer ze iets voor een langere tijd mooi vindt. “Dan koop ik meestal gelijk meer van hetzelfde in andere kleuren. Dat is leuk voor de afwisseling later.”

Tara (21) is fan van SUSAN BIJL. Het maakt haar een terugkerende klant. Ze heeft wel drie BIJL-tassen aan de kapstok hangen. “Eén grote, een middel en een kleine maat.” Liefde op het eerste gezicht was het echter niet tussen Tara en de tassen. “Ik moest erg wennen aan het model. Ze zijn nogal ploffig.” Vooral de grotere modellen, vindt ze. “Die kunnen zo opblazen.” Inmiddels heeft ze hier geen problemen meer mee: “Het ziet er echt vet uit.” Want, zo vertelt ze: “Ik koop toch dingen om hoe ze staan. Dat boeit mij gewoon heel erg.”

Ik zou het wel anders willen, maar ik maak ook gewoon financiële overwegingen

Daarnaast vindt ze het belangrijk dat de tassen lang meegaan. “Ik raak gehecht aan mijn spullen: vaak ontwikkelt mijn kledingstijl zich om mijn favoriete items heen. Alles past dan daarbij. De kwaliteit moet dan ook goed blijven.” Ondanks, dat Tara zorgvuldig omgaat met haar kleding, noemt ze zichzelf ‘helemaal niet duurzaam’. Ze kiest namelijk vaak nog voor fast fashion merken als de Zara. “Ik zou het wel anders willen, maar ik maak ook gewoon financiële overwegingen.”

Duurzaam

Duurzaamheid speelt bij Viola (29) een minder grote rol. “Oh, ik wist niks van die gratis reparatiekit! Ik dacht al wel dat het een groen merk was, maar ik vond vooral die kleurencombinaties erg mooi.” Viola heeft sinds kort een nieuwe baan en de luxepositie waarin ze meer kan uitgeven. “Dat merk ik wel, ik koop vaker nieuwe dingen nu.” Toch koopt ze wel bewust, vindt ze zelf: “Ik wil dat het materiaal lang meegaat.” De nieuwste trends houdt ze niet echt bij. “Maar,” zegt ze, “sinds ik de tas heb gekocht zie ik hem wel steeds meer.” Of dat erg is? “Nee, ik vind het juist leuk. Al die verschillende kleuren op straat. Dat staat erg vrolijk.”

De vraag is hoe snel de BIJL-dragers zijn uitgekeken op het kleurenfestijn. Vinden Anette, Tara en Viola hun tassen na een leven lang nog mooi en aantrekkelijk? Of heeft Viola gelijk als ze zegt: “Duurzaam consumeren, dat bestaat toch eigenlijk niet?”

Eindhttps://redpers.nl/wp-content/uploads/2020/09/redperslogo-1.png door Yannick van der Heijden

lees ook:

Nieuwsbrief

Om de week houden we je op de hoogte van wat we schreven en wat we lazen in de Red Pers-nieuwsbrief. Schrijf je nu in!