Met het internet zijn we opgegroeid, met het internet zullen we sterven. In Ok, zoomer signaleert en duidt Red Pers digitale trends. Met deze keer: de Spotify Wrapped lijstjes.
December is al sinds jaar en dag onafscheidelijk verbonden met Mariah Carey’s stem die uit iedere speaker schalt, het wegwerken van overgebleven chocoladeletters en een vieze motregen die het minieme laagje sneeuw op de Nederlandse straten transformeert tot een grijze slush puppie. Sinds een aantal jaar heeft december een nieuw definiërend kenmerk: de stortvloed aan Spotify Wrapped posts op de socials.
Het fenomeen is verworden tot een aankondiger van een nieuw jaargetijde. Waar de overvloed aan Pumpkin Spiced Latte’s in de Kalverstraat de herfst aankondigt, vertegenwoordigen Spotify Wrapped posts de laatste loodjes van het jaar.
Waar velen de trend verafschuwen, kijk ik uit naar de tsunami aan posts die mij vertellen waar mijn vrienden en familie zoal naar hebben geluisterd. Het is altijd leuk om naasten te betrappen op gênante guilty pleasures of om je eigen catalogus uit te breiden met hun favoriete muziek.
De precisie waarmee Spotify’s Wrapped een jaar in je leven samenperst tot een tijdcapsule is angstaanjagend accuraat.
Verreweg het meest fascinerende omtrent het hele Spotify Wrapped gebeuren is hoe onthullend deze lijstjes kunnen zijn. Ik deel niet ieder jaar mijn lijstje, zo ook een aantal jaar geleden niet toen Wrapped net ten tonele verscheen. Wel stuurde ik screenshots naar vrienden, iets wat achteraf gezien niet verstandig was. Ik werd geconfronteerd met de prominente positie die Skinny Love van Birdy innam op het overzicht van mijn meest beluisterde liedjes en al stamelend en stotterend probeerde een 19-jarige ik nog een excuus te vinden. “Nee nee, ik deel dit account ook met mijn moeder, snap je”, kwam er halfbakken uit. Ook kreeg ik het jaar daarop van meerdere vrienden ongeruste sms’jes. Want zeg nou eerlijk, Mac Millers Faces als je favoriete album van het jaar? Een grotere red flag bestaat er niet.
De precisie waarmee Spotify’s Wrapped een jaar in je leven samenperst tot een tijdcapsule is angstaanjagend accuraat. In 2020 wist het een gebroken hart perfect te vangen. 9 million bicycles van Katie Melua: check. Landslide van Fleetwood Mac: check. Love of my Life door Queen: Check (met een hoofdletter c). Het technisch hoogstandje van 2021 was eveneens confronterend. De Audio Aura, dat luisteraars vertelt wat voor aura men heeft gebaseerd op beluisterde muziek, vatte een roerig jaar goed samen. Deze bestond uit twee ingrediënten: “melancholisch” en “vrolijk”. Bedankt Spotify, dit bespaarde mij tien sessies bij een psycholoog om te weten te komen dat ik blijkbaar bipolair ben.
Maar wat beweegt ons deze lijstjes te delen? Ik zag het altijd een beetje als de crème de la crème onder het ongevraagd advies. De reden voor het delen is om anderen aan te sporen ook naar jouw favoriete muziek te luisteren. Of is het een manier om te pochen en anderen te imponeren? Zo heb ik dit jaar bijvoorbeeld Taylor Swifts volledige discografie er wekelijks driemaal doorheen gejaagd met dat ene einddoel: eind december kunnen zeggen dat ik bij de mondiale top vijf procent Swifties behoor.
Desalniettemin verdient Spotify een applausje. De manier waarop het bedrijf luisteraars laat weten dat ze hen het hele jaar lang tracken en omzet in een eindejaarscadeau waar men naar smacht, is werkelijk fenomenaal.
Echter, Spotify’s Wrapped is voornamelijk een cadeautje voor haar luisteraars. Richting de artiesten zou het bedrijf guller kunnen zijn, zij zien namelijk weinig terug van hun succes op het platform: een minutieuze vergoeding per stream. Dus, als je aan het eind van het jaar je Wrapped uitpakt, tover dit lijstje dan om tot een verlanglijstje voor de feestdagen. Koop een fysieke plaat van je favoriete artiest, bestel tickets voor zijn of haar concert en spendeer aldaar gerust 45 euro aan een teleurstellende bucket hat.
Maar deel hem vooral ook op de socials.
Met medewerking van Willem van Dommelen