Het randje opzoeken in de club

17 april 2016, 09:00

Auteur: Laurien Knorringa

Het randje opzoeken in de club

17 april 2016, 09:00

Auteur: Laurien Knorringa

Na een mislukte poging om filosofie te studeren wist Yoeri Roest (1992) niet meer wat hij met zichzelf aan moest, tot zijn moeder zei: “Ga nou doen wat je leuk vindt.” Nu is hij ondernemer, promotor, conceptontwikkelaar en eigenaar van Yours management. Hij heeft met zijn 24 jaar al een flink aantal feestjes op zijn naam staan, waaronder Ongpst MaarWel Lkkr, Schuurpapier, Vriendjes van Vriendjes en Lolita. Daarnaast is hij dj onder de naam GIRLS

Dit bericht is oorspronkelijk gepubliceerd bij Maximum Amsterdam.

Ongepast, maar wel lachen

Muziek is altijd Roest’s favoriete bezigheid geweest, en zo speelde hij al op jonge leeftijd gitaar, drum en piano. In 2013 begon hij te werken als dj en in datzelfde jaar organiseerde hij als promotor zijn eerste feesten, Yours en Juice. Deze werden gehouden in de OT301, Butcher’s Tears en Vrankrijk. Dit zijn cafés waar zelden feesten worden gehouden, maar volgens Roest trok het juist daarom publiek dat niet alleen hitjes en house wil horen. “Ik luister naar alles, maar ik wilde alternatieve, elektronische muziek graag de club in trekken,” zegt Roest.

In 2014 begon hij met het concept van Ongpst MaarWel Lkkr, wat in het teken staat van brutale satire en het overschrijden van de grenzen van normen en waarden. Roest vertelt dat het idee ontstond op een afterparty door een reeks van grappen die ongepast, maar wel lachen waren. “Denk hierbij aan drugs verkopen op het feestje van je schoonouders.”

‘We draaien toegankelijke muziek,
maar hitjes zijn niet ons uitgangspunt.’

Toen, nu en de toekomst

De eerste editie van Ongpst MaarWel Lkkr in de Club Up was een groot succes. Zelfs zonder Facebook-promotie waren er wegens online kaartverkoop maar liefst 600 feestgangers aanwezig.

Roest benadrukt hoe belangrijk het is dat zijn feesten dicht bij de originele concepten blijven: “We draaien toegankelijke muziek, maar hitjes zijn niet ons uitgangspunt,” meldt hij. “Maar na een tijdje moet je een commerciële bubbel doorprikken, en dat is waar we nu mee bezig zijn. Alle dj’s houden hun eigen stijl en identiteit, maar we moeten kijken wat het publiek aan kan. We proberen altijd het randje op te zoeken: hoe ver kunnen we gaan?”

Roest merkt door de huidige betrokkenheid van social media dat dit ook zijn keerzijde heeft: “We begonnen met vrij veel naakt in het artwork, maar Facebook kan daar niet zo goed tegen.” Ongpst MaarWel Lkkr blijft populair, en breidt in 2016 en 2017 uit met verwachte edities door heel Nederland.

Cover-up 

In 2015 is Roest het feest Schuurpapier begonnen, vanuit het voorgevoel dat dancehall hét nieuwe, hippe muziekgenre zou worden. Na een gammel begin is dit concept inmiddels ook een groot succes.

Vriendjes van Vriendjes is begin 2016 opgezet uit Roest’s liefde voor muziek. De eerste edities zaten stampvol, maar men droop langzamerhand af. “Vaak is het concept een cover-up: het feest lijkt toegankelijk, maar stiekem draaien we muziek die we graag willen dat het publiek hoort, met af en toe een hitje tussendoor”, legt hij uit.

Roest houdt zijn voet bij stuk als het gaat om zijn concepten: als een feest niet goed loopt, is jezelf volledig toegeven aan de vraag van het publiek volgens hem niet de oplossing.

‘Mensen komen vaak niet voor de muziek,
maar om te zien en te worden gezien.’

Amsterdam 

Ondanks zijn succes is Roest niet tevreden met het uitgaansleven in Amsterdam. Hij vindt dat veel promotors in de stad niet genoeg verstand van zaken hebben, waardoor weinig feesten een sterke muzikale lijn hebben. “Ongpst werkt nog wel, omdat we de kwaliteit van muziek hoog houden.” Dat is ook de reden dat hij geen willekeurige dj’s laat draaien: “Wanneer je draait, hoor je dat met passie te doen. Niet om hip te zijn of omdat je veel connecties hebt. In Amsterdam is dat ook het probleem met het publiek. Mensen komen vaak niet voor de muziek, maar om te zien en te worden gezien.”

Op de avond van een feest houdt Roest zich vooral bezig met alles soepel laten verlopen, maar ook met netwerken. “Iedereen wil wat van je. In Amsterdam merk ik dat wanneer men je niet kent, ze niet voor je gaan rennen. Het is een ons-kent-ons wereldje.” Hij beschrijft de promotiewereld in Amsterdam als een mannenwereld met veel haantjesgedrag: “Ik ben zelf een feminist en ik vind het jammer voor vrouwen dat deze scene zo in elkaar zit.”

Tot slot vertelt Roest enthousiast over zijn aanwinst van 2015: “Neem een boekhouder aan zodra je er eentje kan veroorloven. Het is fantastisch.”

lees ook:

Nieuwsbrief

Elke drie weken houden we je op de hoogte van wat we schreven en wat we lazen in de Red Pers-nieuwsbrief.

Zoeken

Doneren

Wij bieden jonge, aspirerende journalisten een podium én begeleiding. Dat kunnen we nog beter met jouw steun. Die steun komt met twee voor de prijs van één, want onze sponsor matcht jouw donatie. Geef jij ons vijf euro? Dan ontvangen wij een tientje.